Olika resmål har olika krav för inresa och vistelse
FRÅGOR OCH SVAR OM COVID-19
Här kan du läsa mer om regler och resande under Covid-19 pandemin. Vi försöker att hålla informationen uppdaterad, men då ändringar ofta sker med kort varsel är det viktigt att kontrollera aktuell information (via respektive lands officiella kanaler).
Uppdaterad 2022-05-17
Uppdatering av vår vaccinationspolicy
Vi ser nu ännu fler lättnader av restriktioner både i Sverige och andra länder vilket gör det enklare för oss att resa och röra oss fritt igen. Vi tar därför bort vaccinationskravet på samtliga resmål fr 3/5 2022. Självklart gäller att man är fullt frisk och inte har några symptom vid resetillfället. För inresa i de flesta länder krävs fortfarande vaccinationsintyg, alternativt nytaget negativt test med reseintyg. Alla eventuella kostnader för test och intyg står resenären för.
Det är viktigt att du som resenär håller dig uppdaterad på vad som gäller för inresa och vistelse i landet. Besök t ex UD:s sida Swedenabroad för vidare länkar till respektive land. Kostnad för ev testning och intyg betalas av resenären.
Skulle det längre fram i tiden återkomma striktare krav för resor till aktuella länder, har man inte rätt att fritt avboka sin resa pga att man inte är vaccinerad, inte vill ta test etc. Ordinarie avbokningsvillkor gäller i de situationerna.
Informera dig
I avreseinformationen (mailas ut ca 7-10 dagar innan avresa) återger vi de viktigaste bestämmelserna men kan inte ta ansvar för myndighetsinformation och ändringar som skett precis innan avresa. Det är därför viktigt att du själv kontrollerar vad som gäller för ditt resmål kort före avresa, t.ex. genom källorna ovan (Re-open och UD).
Kom ihåg att ta med på resan
- Pass, biljetter och EU-sjukförsäkringskortet (beställs från www.forsakringskassan.se) som vanligt
- Covidbeviset för resa inom EU. OBS detta kan krävas även på resmålet för att komma in på restauranger, transportmedel mm. Vi rekommenderar därför att du tar med det i mobilen, och om du önskar även i utskrivet format.
- PLF (Passenger Locator Form, ibland kallad hälsodeklaration) om resmålet kräver det
- Munskydd, vilket i många länder krävs på allmän plats inomhus (flyg, bussar, butiker osv)
Var på flygplatsen i god tid
På grund av kontroller av Covid-bevis och digitala inreseformulär kan det ta längre tid än normalt på flygplatserna. Vi rekommenderar därför att ni är på flygplatsen minst två och en halv timme före avresa.
Hur skaffar jag Covidbevis?
Covidbeviset ger en QR-kod som man bär med sig, antingen i telefonen eller på papper. Intyget finns på covidbevis.se, där du loggar in med e-legitimation. Covidbeviset är gratis att ladda ner. Observera att giltigheten på Covidbeviset är begränsat, så kolla att det ni laddat ner gäller över hela resperioden.
Är det tryggt att resa?
Vi gör inga egna bedömningar utan litar till kompetenta myndigheter i Sverige och på resmålet.
Man har en god uppfattning om hur spridningen begränsas och risken anses vara låg om man följer rekommendationerna om social distans, handhygien och munskydd.
Om situationen av svenska myndigheter bedöms som osäker på ett resmål kommer UD att avråda från icke nödvändiga resor dit och vi som arrangör ställer då in resan.
Vågar jag boka en resa?
Go Active Travel följer alltid UD’s rekommendationer, och genomför inga resor till länder eller områden dit reseavrådan finns. Ställs en resa in får du full återbetalning eller erbjudande om ombokning.
Kommer min resa att genomföras?
Om det 14 dagar före avresa finns en avrådan från UD för aktuellt resmål ställer vi in resan och du får full återbetalning. Skulle det bli aktuellt kommer vi att kontakta dig som resenär.
Om ingen avrådan finns genomförs resan som planerat och normala resevillkor gäller.
Vad gäller om jag vill avboka?
Vi bokar av din resa och ger full återbetalning om avrådan från UD gäller. Skulle detta inträffa kommer vi att kontakta alla berörda resenärer, du behöver inte göra något själv.
Tidigare än 14 dagar före avresa och i alla andra fall gäller ordinarie resevillkor vid avbokning.
Måste jag slutbetala en resa som snart går?
Betalning av din resa ska göras enligt resevillkoren så länge resan inte är inställd av oss.
Ställer vi (Go Active Travel) in resan har du alltid rätt till full återbetalning. Go Active Travel har också ställt resegaranti till Kammarkollegiet för att du alltid ska kunna få igen dina pengar även om vi som arrangör skulle hamna på obestånd.
Vad gäller om jag blir sjuk, tillhör en riskgrupp eller inte får Covidbeviset?
Individuella orsaker till att inte resa gäller inte som grund till fri avbokning. Detta kan vara sjukdom, oro, tillhörande en riskgrupp eller att du blir nekad inresa eftersom du inte uppfyller kraven resmålet ställer.
Blir du själv sjuk innan resan är det från din avbeställningsförsäkring som du begär ersättning. Det är viktigt att man ser till vid bokningstillfället att man har ett giltigt avbeställningsskydd, det går inte att teckna i efterhand. Saknar du avbeställningsförsäkring kan du teckna det via vår samarbetspartner Gouda Reseförsäkringar, läs mer här.
Hur täcker reseförsäkringen för Covid-19?
Det är mycket viktigt att du ser över ditt försäkringsskydd. Fråga ditt försäkringsbolag om vad som gäller. T ex så saknar många reseförsäkringar skydd mot kostnader orsakade av att man blir satt i karantän på resmålet och inte kan åka hem som planerat. Vi rekommenderar Gouda Reseförsäkringar som har ett skydd för denna typ av kostnader. Läs mer här.
Vad gäller på resmålet?
Information är färskvara och vi sammanfattar det viktigaste i avreseinformationen som går ut per mail ca 7-10 dagar före avresa. Innan dess kan vi inte göra några gissningar. Tänk på att du som resenär själv måste söka korrekt och uppdaterad information direkt från källan fram till avresa, då vi inte kan ansvara för myndighetsinformation.
Generella bestämmelser
Den mest aktuella informationen om exakt vad som gäller för varje land hittar du på EU's sida Reopen.
På flygplatsen och flyget
Från den 16/5 2022 har EU tagit bort kravet på munskydd på flygplatser och ombord på flygningar (inom EU). Dock kan vissa flygbolag ha valt att fortsätta kräva munskydd. Kolla med oss inför din resa!
På bussen
Avstånd och munskydd (gäller på vissa resmål).
På hotellet
Avstånd och munskydd i allmänna utrymmen (gäller på vissa resmål).
Handdesinficering erbjuds ofta i entrén.
I restaurangen
Munskydd behövs inte när du sitter till bords, men ibland när du rör dig i restaurangen.
I butiker
Avstånd och munskydd krävs fortfarande på vissa resmål. Detta gäller framför allt på apotek.
Handdesinficering erbjuds ofta vid ingången.
På stranden, i havet och i poolen
Munskydd behövs ej.
Under vandring och cykling
Inget munskydd krävs när vi är ute i naturen.
Har du fler frågor?
Kontakta oss: info@goactivetravel.se eller 0771-14 30 30.