Om andningsteknik, bålstyrka och bäckenbottenträning – Go Active Travel

Resebloggen

  • Om andningsteknik, bålstyrka och bäckenbottenträning

    Alla våra träningsresor leds av personligt utvalda och professionella coacher som alla är specialister inom sitt område. Vår coach Maria Wigbrant sitter på en stor kompetens om kroppens funktion. Som legitimerad sjuksköterska och barnmorska på Mama Mia, SATS-instruktör och lärare på Sportclub Education har hon specialiserat sig på kvinnokroppen och är författare till boken "Stark, Glad, Gravid". Hon är även bloggare och poddare på forumet ”Allt För Föräldrar ” samt partner i lifestyleforumet Fabulous & Strong. I oktober coachar Maria Wigbrant tillsammans med Tanja Fylking deltagare på träningsresan till Thessaloniki. Vi bad henne berätta om andningsteknik, om att bryta vanor och varför det är viktigt att träna bäckenbotten.

    Varför ska man tänka på hur man andas?
    Vi vet idag att många personer har ett så kallat högt andningsläge, det vill säga andas främst med bröstkorgen, detta ger signaler till det sympatiska nervsystemet vilket framförallt signalerar stress. Stress sliter på kroppen och är inte hälsosamt under en längre tid. Att lära sig att andas rätt, det vill säga med bålen har en lugnande effekt på hela kroppen vilken då producerar goda hormoner som gör att vi mår bra, blodtrycket sjunker och kroppen får en chans att återhämta sig.

    Vad ska man tänka på när man är uppe i varv?
    Att ta sig tid, det kan räcka med 5 minuter, sätta sig bekvämt och andas långa djupa andetag djupt ner i magen, gärna både in och ut genom näsan. Sedan ska man naturligtvis fundera över varför man är uppe i varv! Kan man göra någon skillnad, ändra på något?

    Är det skillnad att träna bålstyrka och att få magrutor?
    Magrutor är bara synlig magmuskel på grund av av lite underhudsfett, bara för att du har magrutor betyder det inte att du är optimalt stark. Bålen består av många muskler och det är viktigt att var jämnstark för optimal funktion. Att bli medveten om detta kan skapa stor skillnad i både träning och vardagssammanhang.

    Varför ska man träna sin bäckenbotten?
    För att undvika besvär som inkontinens och för att bäckenbotten också är med i andningsmönstret. Viss forskning visar även att en svag bäckenbotten ibland kan ha samband med smärta i ländryggen.

    Hur lång tid tar det att ändra en vana eller bryta ett beteende?
    Enligt forskning tar det cirka 2,5 månad, det är förstås individuellt men då behöver man arbeta med förändringen dagligen.

  • Ät efter kroppens dygnsrytm för en hållbar hälsa

    För att må så bra som möjligt är det viktigt att försöka följa kroppens naturliga, biologiska dygnsrytm. I det här blogginlägget får du stenkoll på den.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Peppe Ekmark

    Peppe Ekmark är en av Sveriges mest fängslande, inspirerande och motiverande föreläsare och coacher inom ämnena försäljning, ledarskap och personlig utveckling. I april är du välkommen till hans kursgård i Toscana för en unik fyradagarskurs som kommer att ge dig verktygen du behöver för att leva originalet® av dig själv fullt ut. Vi fick chansen att ställa några frågor till Peppe inför resan.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Henrik Ennart

    Vetenskapsjournalisten, mat- och hälsoexperten och författaren Henrik Ennart vet hur man ska leva för att bli äldst i världen. Han kommer från Småland, är nyhetsjournalist i grunden och har jobbat med mat och hälsa i flera decennier. I januari 2023 leder han Go Actives spännande äventyrsresa till Nicoyahalvön i Costa Rica, en av världens blå zoner. Vi fick chansen att ställa några frågor till Henrik inför resan.

    Läs hela inlägget
  • Tyrolen i mitt hjärta – Om Ischgl som vandringsdestination

    I sommar kan du följa med oss på Go Active på en oförglömlig vandringsresa till Ischgl. I bloggen berättar vår färdledare Wendela om varför just detta resmål är hennes favorit.

    Läs hela inlägget
  • Kuperad och naturskön vandring i dramatiska Cornwall

    I grönskande Cornwall är du en hårsmån från svallande hav och pudermjuka stränder samtidigt som du står mitt i landsbygdsidyllen. Naturen är perfekt för vandring, vilket fler och fler upptäcker. Go Acitve Travels Eva Flygh har varit ett flertal gånger i Cornwall och berättar om dess skönhet, om resans innehåll och om varför hon älskar att vandra i området.

    Läs hela inlägget