Så får du en hälsosam jul – Go Active Travel

Resebloggen

  • Så får du en hälsosam jul

    Julen är ju knappast den hälsosammaste tiden på året och självklart ska man passa på att både äta och njuta utan dåligt samvete, men det kan ändå vara bra att ha med sig några hälsosamma mat- och motionstips i bakhuvudet inför den stundande högtiden.

    1. Se till att julen inte håller på i sex veckor. För många varar julen från 1 advent till efter nyår. Eller i värsta fall ända fram till påska. Försök följa dina vanliga rutiner fram till själva julhelgen, så blir det inte så många dagar med extra allt.

    2. Gå inte hungrig till julminglet, glöggfesten eller adventsfikat. Då är risken att du äter dig mätt på kakor och sötsaker.

    3. Planera in rörliga aktiviteter med hela familjen: långpromenader, skidor, skridskor. Gå en långpromenad innan julbordet… eller efter.

    4. Begränsa alkoholen … alkohol är den största källan till att man får i sig för mycket kalorier.

    5. Drick inte julmust, julöl eller snaps när du är törstig – drick vatten!

    6. Ta flera mindre omgångar av maten istället för en stor portion.

    7. Fokusera på julbordets nyttigheter som grönsaker, frukt, mandlar, nötter, olika typer av kål, lutfisk och sill.

    8. Väv in vardagsmotionen som att jaga runt efter småbarn, ta trapporna istället och så vidare. Det gäller att hitta de där genvägarna till fysisk aktivitet. 

    9. Planera in träningen, hinner du inte ett långt pass kör ett kortare.

    10. Överväg en träningsresa till våren så vet du att du börjar 2021 på absolut bästa sätt.

  • Överlevde hjärntumören och tog revansch på livet

    I vår kan du följa med Pamela Andersson och världsrekordhållarna på cykel genom Europa Christer Skog och Tony Duberg på en oförglömlig cykelresa till Champagne. Har du missat vem denna fantastiska kvinna är och hennes ofattbara livshistoria? Läs vår intervju och se till att säkra din plats på resan hon leder innan platserna tar slut.

    Läs hela inlägget
  • Så hittar du lugnet i julstressen

    December. Adventsmys med tända ljus och julefrid i juletid. Eller, hur brukar det nu se ut? Stress drabbar många under julen, men det är viktigt att kunna ta pauser för att inte bränna ut sig och fungera normalt. Vi på Go Active guidar dig till att finna den där inre harmonin.

    Läs hela inlägget
  • Hälsosamma alternativ till gofika

    Herregud vad lätt det är att börja fika varje dag när man jobbar hemifrån. Inte minst för att det är så tråkigt att sitta isolerad. Plötsligt känns jobbdagen för oss gottegrisar inte komplett utan en halv (eller hel) chokladkaka, bullar eller glass. När sötsuget väl kickar in är det kört. Då hittar man alla ursäkter. Som tur är finns det alternativ till gofika.

    Läs hela inlägget
  • Så tacklar du novembermörkret på bästa sätt

    Novembermörkret har med råge dragit in och deppen, sömnsvårigheterna och det dåliga humöret med det. Att solen skulle titta fram under månaden händer inte ofta. Mörkret innebär att hjärnan inte får tillräckligt mycket stimulans och de flesta känner av segheten och tröttheten. Men det finns knep att ta till för att inte gå under helt och vi har samlat en bunt av de allra bästa!

    Läs hela inlägget
  • Hälsning från vår färdledare Luigi & Amalfikusten

    Vår lokalguide Luigi från Capri sänder här videohälsningar från vackra Amalfikusten och en önskan om att snart ses igen.
    Kustremsan erbjuder ett dramatiskt landskap av azurblått hav, branta klippor och vägar kantade av citronträd och anses av många som Italiens vackraste.

    Under vår vandringsvecka kombinerar vi kultur med natur. Vi vandrar högt över havet omgivna av vidunderligt vackra vyer och hinner besöka ställen som Pompeji, Vesuvius, Positano och Capri.

    Hanna, vår svenske färdledare boende på även hon på Amalfikusten skickar också en hälsning.