Intervju med Siiri Soveri – Go Active Travel

Resebloggen

  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Vem är du?
    Mitt namn är Siiri Soveri, en 35-årig Finlandssvensk yogalärare, bosatt i Stockholm sedan nästan 10 år.
    Jag kan bli vansinnigt fascinerad av problemlösning, uppslukad av Fantasyböcker, exalterad över att upptäcka nya platser och besatt av projekt som virkning, blomrabatter, och varför inte Netflix-serier.
    Jag älskar musik, att äta (det mesta) samt att röra på mig, gärna i naturen. Yogaläraryrket är något jag gör för att det är så fruktansvärt kul och givande vid sidan om mitt heltidsjobb inom marknadsföring.
    Hur kom du i kontakt med yogan?
    För ca. 20 år sedan lockade min syster med mig på en grundkurs i Ashtanga yoga. Redan då upplevde jag yogapraktiken som en bidragande faktor till mitt välmående. Något som både stärkte min kropp och gjorde den smidigare, samtidigt som det lugnade mitt sinne. Efter flera år av en både väldigt on och periodvis väldigt off praktik har jag de senaste 8 åren praktiserat regelbundet.
    När är yogan som viktigast för dig?
    Alltid! Yogapraktiken för mig är väldigt mångsidigt givande. Och ger nästan alltid en endorfinkick. När jag känner mig stark och energisk kan jag njuta av att ta ut mig själv på ett riktigt fysiskt krävande Vinyasa- eller Rocket Vinyasa pass. När huvudet snurrar i 150 och jag behöver rensa hjärnan kan ett välbekant Ashtangapass vara precis det som krävs för att släppa tankarna. När jag är riktigt trött, eller till exempel återhämtar mig efter en förkylning eller skada, kan ett mjukt flow kännas stärkande, snällt och hjälper mig lyssna in på hur jag faktiskt mår och vad jag behöver. När jag är ledsen kan en mjuk praktik kännas tröstande. En meditation innan jag lägger mig kan hjälpa stilla mitt sinne för en god natts sömn. Med andra ord - hur jag än mår, får det oftast mig att må ännu lite lugnare och lite bättre. Även yoga som (livs)filosofi innebär en hel del väldigt goda grundvärderingar som jag oftast mår bättre och känner mig lugnare av att följa.
    Vem ska ägna sig åt yoga?
    Hmm... ska? Yoga i sig är ett väldigt brett begrepp. Om vi håller oss till den fysiska yogapraktiken, varav det finns en otalig mängd olika varianter, kan jag tänka enligt följande. De flesta mänskor som inte har någon skada eller eventuell sjukdom som skulle hindra dem från att praktisera, kan må bra av att göra yoga. De mer dynamiska och fysiska yogaformerna hjälper oftast både stärka och sträcka ut kroppen. Praktiken kan samtidigt tillsammans med andningstekniker och fokus hjälpa en att stänga ute omvärlden och komma lite närmare sig själv. Även lugnare former, som exempelvis Yin Yoga kan hjälpa sträcka ut kroppen och lugna sinnet. Det viktiga är att man lyssnar in på sin egen kropp och praktiserar därefter. En regelbunden fysisk praktik, oavsett vilken form man väljer kan ge verktyg till att sänka stressnivåer, öka koncentrationsförmågan, höja konditionen och muskelstyrkan samt öka smidigheten i kroppen.  Om detta är något man känner att man kunde må bra av, så ja - då kanske man ska ägna sig åt yoga. 
    Vad är det roligaste med att jobba som yogalärare?
    Det är ju naturligtvis alla yogisar som deltar i yogapassen. Det känns som att lika mycket som man ger av sig själv, får man som en bumerang tillbaka. Det kan skapas en otrolig och påtaglig känsla av närvaro i en yogaklass. Det blir nästan oundvikligen en gemenskap där och då. Och för mig personligen ger det massvis med energi när elever efter klassen kan stanna kvar och berätta om sin upplevelse. Extra härligt är att få höra om något under passet kändes som givande för dem. Då känns det som att man på något litet hörn gör skillnad. I grund och botten mår jag själv otroligt bra av att gå på yogaklasser, och vill gärna ge vidare av den känslan när jag sedan håller klasser.
    I oktober kan man följa med dig och Gabriella Picano på en energigivande tränings- och yogahelg på Körunda utanför Stockholm, vad kan man förvänta sig av resan?
    Vilken resa det kommer bli! Tillsammans med Gabriella har vi satt ihop ett tränings- och yogaprogram där du både maxar din styrka, rörlighet och kondition och återhämtar, varvar ner och framför allt landar i dig själv. Både jag och Gabriella lägger stor vikt i att finna glädjen och välmåendet i rörelsen, samt att finna ditt eget sätt att må bäst. Yogapassen kommer vara anpassade så att både vana och mer ovana yogisar med glädje kan delta. Det blir en fullspäckad helg med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Bara några mil söder om Stockholm kommer vi redan kunna känna att vi kopplar loss från vardagen. Det kommer finnas tid för att landa och hitta lugn för sig själv, om det är det man behöver. Samtidigt brukar det bli en hög gemenskap mellan dem som gärna vill socialisera och knyta nya kontakter. Det fina med resan är att du kan göra precis som det känns bäst för dig. Körunda är fantastiskt vackert och min finska ådra längtar redan efter bastun! Sade jag redan att maten är läcker? Det är viktigt. Hoppas vi ses där! Vore så mysigt!
  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget
  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget
  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    Läs hela inlägget
  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget