Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022 – Go Active Travel

Resebloggen

  • Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022

    Nu bestämmer vi oss. 2022 är året då vi tar tag i oss själva och vårt välbefinnande. Sagt och gjort. Här kommer tolv vetenskapligt bevisade saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022.

    1) Tillbringa mer tid i naturen
    En brittisk studie från universitetet i Sussex visar att man blir gladare av att vara ute i naturen än i stadsmiljö. Det är vetenskapligt bevisat att färgen grön inte bara genererar lycka, utan även positivitet och emotionell stabilitet. Att även besöka en plats där tystnad är det enda som hörs kan göra dig avslappnad och sänka stressnivåerna. Så ut i naturen och njut!

    2) Lämna serien för en bok oftare
    Det är få människor som inte tycker att det är skönt att slänga sig i soffan och marathonkolla avsnitt av favoritserien, men 2022 borde du ha som vana att stänga av Netflix, Viaplay eller HBO och istället läsa en bra bok. Att läsa skönlitteratur gör dig avslappnad, mindre stressad, förbättrar din sömn och din förmåga till empati.

    3) Gör slut med energitjuvar
    Om goda vänner kan få oss att bli lyckligare och leva längre så har nog energitagande relationer motsatt effekt. Gör dig själv en tjänst och avsluta alla relationer som får dig att känna dig utmattad och dränerad. Du behöver din energi till dig själv och dem du älskar.

    4) Skaffa dig en ny hobby
    Det kan handla om att lära dig sticka, gå en crawlkurs eller börja sjunga i en kör. Du kanske inte kommer få mer tid kommande år än andra, men du kan välja att spendera den tid du har över på saker som betyder något för dig och din utveckling. Kanske byta ut tevekvällen mot en danskurs en gång i veckan?

    5) Ta fler pauser från sociala medier
    Att pausa från sociala medier kan ge mer glädje och större livskvalitet, det visar forskning från Stanford och New York University. Ha därför som mål att åtminstone en dag i veckan lägga ifrån dig mobilen, minska din skärmtid och ägna dig åt nuet. Om det känns svårt kan du träna genom att bestämma en tid när du får kolla på telefonen och utesluta skärmen resten av dagen.

    6) Sov mer
    Sömn är ett av människans grundläggande behov, lika viktigt som näring och motion. Tillräcklig och god sömn spelar en stor roll för vår hälsa, hur vi mår och hur lyckliga vi känner oss. Under sömnen slappnar kroppen av och återhämtar sig. Hormoner utsöndras och vi bearbetar minnen och intryck. Ny kunskap lagras i hjärnan, ämnesomsättningen sänks och immunförsvaret aktiveras under sömnen.

    7) Ta upp kontakten med en gammal vän
    Vem har du försummat under 2021? Säkert någon. Messa eller slå en pling och ta en fika för att ta igen all tid ni missat. Se till att du är närvarande – stirra inte ner i telefonen utan umgås aktivt. Vänner gör oss lyckligare och får oss att leva längre.

    8) Öva på att vara tacksam
    Att regelbundet reflektera över saker du är tacksam för, kan göra dig gladare. Då påminner du dig själv om vad du faktiskt har och kan för en stund glädja dig åt det, i stället för att hela tiden behöva jaga nya kickar. Tesen stöds av en studie som publicerats i the Journal of Happiness.

    9) Meditera mera
    Enlig den amerikanske författaren Shawn Achor så är meditation den form av aktivitet som kan ge långsiktig lycka. Flera studier har också bevisat att det ger ett snabbt resultat. Bara efter några minuter känner de som mediterat känslor som lugn och belåtenhet.

    10) Gör något snällt för någon annan
    100 timmar om året eller två timmar i veckan räcker enligt forskning för att berika ditt liv och känna lycka.

    11) Träna
    Träning har en djup inverkan på vårt välbefinnande och är en effektiv strategi för att motverka depression. Det här vet du säkert redan, men det skadar inte att påminna.

    12) Planera nya resor
    När man ska göra en resa är man som gladast i planeringsfasen. Det visar en studie som publicerats i tidskriften Applied Research in Quality of Life. Känslan av förväntan höjde lyckonivån i åtta veckor i genomsnitt. Lite som ett tillfälligt lyckopiller. Har du någon resa inplanerad? Om inte, boka en vandrings-, cykel-, tränings- eller yogaresa med oss på Go Active, så slår du två flugor i en smäll.

  • Sill eller ceviche på midsommar?

    Glad midsommar önskar vi er alla! Reseproducent Pernilla på vårt systerbolag Världens Resor ser liknelser mellan vår högtid och den stora Solfestivalen Inte Raymi i Peru. Klicka dig vidare här så bjuder hon på sitt bästa ceviche-recept, Perus nationalrätt med marinerad fisk. Passar perfekt som en komplement till sillen på midsommarbuffén, och kanske kan bli en försmak på den resa till Peru som vi erbjuder i samarbete med Världens Resor över midsommar 2023.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget
  • Sex saker du kan göra för ditt välmående – som är gratis

    Wellness behöver inte kosta skjortan. Här presenterar vi på Go Active Travel sex saker du kan göra för din hälsa som är helt gratis.

    Läs hela inlägget
  • Ät efter kroppens dygnsrytm för en hållbar hälsa

    För att må så bra som möjligt är det viktigt att försöka följa kroppens naturliga, biologiska dygnsrytm. I det här blogginlägget får du stenkoll på den.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Peppe Ekmark

    Peppe Ekmark är en av Sveriges mest fängslande, inspirerande och motiverande föreläsare och coacher inom ämnena försäljning, ledarskap och personlig utveckling. I april är du välkommen till hans kursgård i Toscana för en unik fyradagarskurs som kommer att ge dig verktygen du behöver för att leva originalet® av dig själv fullt ut. Vi fick chansen att ställa några frågor till Peppe inför resan.

    Läs hela inlägget