Kost, motivation och hållbara vanor – Go Active Travel

Resebloggen

  • Kost, motivation och hållbara vanor

    Är 2018 året då du en gång för alla skapar hållbara vanor, äter bra och hittar den rätta motivationen? Vi på Go Active tog en fika med coacherna Louise och Simon Forsberg från Shape of Mind. De redde ut vilka som är de vanligaste och felen och missuppfattningarna när det gäller kosthållning, varför man ska träna både kroppen och knoppen och hur man hittar motivationen.

    Vad är en hållbar vana?
    När du tar till något drastiskt som till exempel en diet eller quick fix håller det sällan längre än en period. Sen kommer livet emellan. En hållbar vana är det som håller på lång sikt oavsett om något rubbar din vardag. Ett bra sätt att implementera en hållbar vana är att ringa in vad de bakomliggande orsakerna är till att det är svårt att få till vanan. Handlar det till exemplen om stress i vardagen är det där du behöver börja jobba för att få till den önskade vanan.

    Varför ska jag träna mitt mindset?
    Fysisk och mental form hänger ihop. Ditt mindset behöver tränas regelbundet på samma sätt som din fysik. När du börjar träna din knopp och testa nytt, påverkar det din prestation.

    Vilka är de vanligaste felen och missuppfattningarna när det gäller kosten?

    Brist på kunskap.
    Många tror sig veta vad som är bra mat och kosthållning, men egentligen vet de flesta ganska lite. Ett vanligt exempel på en kunskapslucka är missuppfattningen att bröd i princip bara innehåller rena kolhydrater.  Bröd kan även vara en stor proteinkälla då sädesslagen innehåller 10–14 g protein/100 g.

    Att äta för mycket fett och protein i förhållande till kolhydrater.
    När man tränar är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med bra kolhydrater. Det gäller framför allt de personer som tränar ofta och hårt, ungefär 4–5 gånger i veckan. Som konditionsidrottare är det främst kolhydrater som är det bästa bränslet för en kvalitativ träning.

    Att snedfördela energiintaget.
    För stora mellanmål och för små huvudmål. Det gäller större delen av våra kunder, från de som springer marathon till de som de som vill tappa i vikt. Att sprida ut energin över tre stora huvudmål kan minska risken att överäta då mättnaden regleras bättre. Ofta är också huvudmålen (frukost, lunch och middag) bättre sammansatta än mellanmål som lätt blir snedvridna med för mycket fett och socker och för lite fibrer.

    Vilket är det bästa knepet för att hitta motivation till träning och hälsosam kost?
    Motivation är en känsla som kommer och går. Att förlita sig på att den känslan ska ta dig i mål är dömt att misslyckas. Ta istället reda på vilken kunskap och vilka verktyg du behöver för att nå ditt mål. Behöver du kanske kunskap om dig själv och mentala verktyg för att nå ditt mål? Eller behöver du ny kunskap om kost eller träning?  

  • Arrangerad vandringsresa i grupp vs. vandra på egen hand

    Det finns i princip tre sätt att vandra på. Helt på egen hand – bara du och världen, på egen hand med ett förbokat vandringspaket i bagaget eller i grupp tillsammans med andra likasinnade. Vad som passar dig bäst, vet bara du, men här kommer några saker att ha i åtanke innan du bokar din vandringsresa.

    Läs hela inlägget
  • Sju skäl att åka på vandringsresa under 2021

    Under pandemiåret 2020 var det fler än någonsin som hittade ut i naturen. Kul, tycker vi på Go Active, som under årens lopp har kämpat, svettats och njutit i berg och vildmarksområden över hela världen.

    Är 2021 året då du byter ut solstolen i Spanien mot en vandring i Pyrenéerna, upptäcker att italienska bergskedjan Dolomiterna är ännu mer majestätisk sommartid eller tar en stenig getstig längs havet fram till Kretas vackraste strand? Vi tror bestämt att vandring som reseform kommer att bli ännu mer trendig och listar här de sju största anledningarna till det.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandringsresa till Italien – mitt i en pandemi

    Hur är det egentligen att resa på en vandringsresa utomlands mitt i en pandemi? Och på vilket sätt påverkar restriktionerna totalupplevelsen? Det och lite annat frågade vi Go Active-resenären Birgitta Jarring som vandrade med oss på Amalfikusten i början av oktober.

    Läs hela inlägget
  • Överlevde hjärntumören och tog revansch på livet

    I vår kan du följa med Pamela Andersson och världsrekordhållarna på cykel genom Europa Christer Skog och Tony Duberg på en oförglömlig cykelresa till Champagne. Har du missat vem denna fantastiska kvinna är och hennes ofattbara livshistoria? Läs vår intervju och se till att säkra din plats på resan hon leder innan platserna tar slut.

    Läs hela inlägget