Kost, motivation och hållbara vanor – Go Active Travel

Resebloggen

  • Kost, motivation och hållbara vanor

    Är 2018 året då du en gång för alla skapar hållbara vanor, äter bra och hittar den rätta motivationen? Vi på Go Active tog en fika med coacherna Louise och Simon Forsberg från Shape of Mind. De redde ut vilka som är de vanligaste och felen och missuppfattningarna när det gäller kosthållning, varför man ska träna både kroppen och knoppen och hur man hittar motivationen.

    Vad är en hållbar vana?
    När du tar till något drastiskt som till exempel en diet eller quick fix håller det sällan längre än en period. Sen kommer livet emellan. En hållbar vana är det som håller på lång sikt oavsett om något rubbar din vardag. Ett bra sätt att implementera en hållbar vana är att ringa in vad de bakomliggande orsakerna är till att det är svårt att få till vanan. Handlar det till exemplen om stress i vardagen är det där du behöver börja jobba för att få till den önskade vanan.

    Varför ska jag träna mitt mindset?
    Fysisk och mental form hänger ihop. Ditt mindset behöver tränas regelbundet på samma sätt som din fysik. När du börjar träna din knopp och testa nytt, påverkar det din prestation.

    Vilka är de vanligaste felen och missuppfattningarna när det gäller kosten?

    Brist på kunskap.
    Många tror sig veta vad som är bra mat och kosthållning, men egentligen vet de flesta ganska lite. Ett vanligt exempel på en kunskapslucka är missuppfattningen att bröd i princip bara innehåller rena kolhydrater.  Bröd kan även vara en stor proteinkälla då sädesslagen innehåller 10–14 g protein/100 g.

    Att äta för mycket fett och protein i förhållande till kolhydrater.
    När man tränar är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med bra kolhydrater. Det gäller framför allt de personer som tränar ofta och hårt, ungefär 4–5 gånger i veckan. Som konditionsidrottare är det främst kolhydrater som är det bästa bränslet för en kvalitativ träning.

    Att snedfördela energiintaget.
    För stora mellanmål och för små huvudmål. Det gäller större delen av våra kunder, från de som springer marathon till de som de som vill tappa i vikt. Att sprida ut energin över tre stora huvudmål kan minska risken att överäta då mättnaden regleras bättre. Ofta är också huvudmålen (frukost, lunch och middag) bättre sammansatta än mellanmål som lätt blir snedvridna med för mycket fett och socker och för lite fibrer.

    Vilket är det bästa knepet för att hitta motivation till träning och hälsosam kost?
    Motivation är en känsla som kommer och går. Att förlita sig på att den känslan ska ta dig i mål är dömt att misslyckas. Ta istället reda på vilken kunskap och vilka verktyg du behöver för att nå ditt mål. Behöver du kanske kunskap om dig själv och mentala verktyg för att nå ditt mål? Eller behöver du ny kunskap om kost eller träning?  

  • Marocko - en vandring genom flera världar

    Följ med vår färdledare Wendela till Marocko. Här berättar hon hur det är att vandra i spektakulära bergsområden och få en inblick i vardagslivet, långt från allfarvägarna!

    Läs hela inlägget
  • Så kan du förbereda dig fysiskt inför vandringsresan

    Det är absolut inga elitmotionärer som åker på våra vandringsresor, du klarar dig bra med viss vandringsvana och god grundkondition så länge du är fullt frisk. Men vill du njuta maximalt och undvika skador kan det vara bra att ägna sig åt specialanpassad träning innan resan.

    Läs hela inlägget
  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget