Kost, motivation och hållbara vanor – Go Active Travel

Resebloggen

  • Kost, motivation och hållbara vanor

    Är 2018 året då du en gång för alla skapar hållbara vanor, äter bra och hittar den rätta motivationen? Vi på Go Active tog en fika med coacherna Louise och Simon Forsberg från Shape of Mind. De redde ut vilka som är de vanligaste och felen och missuppfattningarna när det gäller kosthållning, varför man ska träna både kroppen och knoppen och hur man hittar motivationen.

    Vad är en hållbar vana?
    När du tar till något drastiskt som till exempel en diet eller quick fix håller det sällan längre än en period. Sen kommer livet emellan. En hållbar vana är det som håller på lång sikt oavsett om något rubbar din vardag. Ett bra sätt att implementera en hållbar vana är att ringa in vad de bakomliggande orsakerna är till att det är svårt att få till vanan. Handlar det till exemplen om stress i vardagen är det där du behöver börja jobba för att få till den önskade vanan.

    Varför ska jag träna mitt mindset?
    Fysisk och mental form hänger ihop. Ditt mindset behöver tränas regelbundet på samma sätt som din fysik. När du börjar träna din knopp och testa nytt, påverkar det din prestation.

    Vilka är de vanligaste felen och missuppfattningarna när det gäller kosten?

    Brist på kunskap.
    Många tror sig veta vad som är bra mat och kosthållning, men egentligen vet de flesta ganska lite. Ett vanligt exempel på en kunskapslucka är missuppfattningen att bröd i princip bara innehåller rena kolhydrater.  Bröd kan även vara en stor proteinkälla då sädesslagen innehåller 10–14 g protein/100 g.

    Att äta för mycket fett och protein i förhållande till kolhydrater.
    När man tränar är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med bra kolhydrater. Det gäller framför allt de personer som tränar ofta och hårt, ungefär 4–5 gånger i veckan. Som konditionsidrottare är det främst kolhydrater som är det bästa bränslet för en kvalitativ träning.

    Att snedfördela energiintaget.
    För stora mellanmål och för små huvudmål. Det gäller större delen av våra kunder, från de som springer marathon till de som de som vill tappa i vikt. Att sprida ut energin över tre stora huvudmål kan minska risken att överäta då mättnaden regleras bättre. Ofta är också huvudmålen (frukost, lunch och middag) bättre sammansatta än mellanmål som lätt blir snedvridna med för mycket fett och socker och för lite fibrer.

    Vilket är det bästa knepet för att hitta motivation till träning och hälsosam kost?
    Motivation är en känsla som kommer och går. Att förlita sig på att den känslan ska ta dig i mål är dömt att misslyckas. Ta istället reda på vilken kunskap och vilka verktyg du behöver för att nå ditt mål. Behöver du kanske kunskap om dig själv och mentala verktyg för att nå ditt mål? Eller behöver du ny kunskap om kost eller träning?  

  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    Läs hela inlägget
  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget