Kost, motivation och hållbara vanor – Go Active Travel

Resebloggen

  • Kost, motivation och hållbara vanor

    Är 2018 året då du en gång för alla skapar hållbara vanor, äter bra och hittar den rätta motivationen? Vi på Go Active tog en fika med coacherna Louise och Simon Forsberg från Shape of Mind. De redde ut vilka som är de vanligaste och felen och missuppfattningarna när det gäller kosthållning, varför man ska träna både kroppen och knoppen och hur man hittar motivationen.

    Vad är en hållbar vana?
    När du tar till något drastiskt som till exempel en diet eller quick fix håller det sällan längre än en period. Sen kommer livet emellan. En hållbar vana är det som håller på lång sikt oavsett om något rubbar din vardag. Ett bra sätt att implementera en hållbar vana är att ringa in vad de bakomliggande orsakerna är till att det är svårt att få till vanan. Handlar det till exemplen om stress i vardagen är det där du behöver börja jobba för att få till den önskade vanan.

    Varför ska jag träna mitt mindset?
    Fysisk och mental form hänger ihop. Ditt mindset behöver tränas regelbundet på samma sätt som din fysik. När du börjar träna din knopp och testa nytt, påverkar det din prestation.

    Vilka är de vanligaste felen och missuppfattningarna när det gäller kosten?

    Brist på kunskap.
    Många tror sig veta vad som är bra mat och kosthållning, men egentligen vet de flesta ganska lite. Ett vanligt exempel på en kunskapslucka är missuppfattningen att bröd i princip bara innehåller rena kolhydrater.  Bröd kan även vara en stor proteinkälla då sädesslagen innehåller 10–14 g protein/100 g.

    Att äta för mycket fett och protein i förhållande till kolhydrater.
    När man tränar är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med bra kolhydrater. Det gäller framför allt de personer som tränar ofta och hårt, ungefär 4–5 gånger i veckan. Som konditionsidrottare är det främst kolhydrater som är det bästa bränslet för en kvalitativ träning.

    Att snedfördela energiintaget.
    För stora mellanmål och för små huvudmål. Det gäller större delen av våra kunder, från de som springer marathon till de som de som vill tappa i vikt. Att sprida ut energin över tre stora huvudmål kan minska risken att överäta då mättnaden regleras bättre. Ofta är också huvudmålen (frukost, lunch och middag) bättre sammansatta än mellanmål som lätt blir snedvridna med för mycket fett och socker och för lite fibrer.

    Vilket är det bästa knepet för att hitta motivation till träning och hälsosam kost?
    Motivation är en känsla som kommer och går. Att förlita sig på att den känslan ska ta dig i mål är dömt att misslyckas. Ta istället reda på vilken kunskap och vilka verktyg du behöver för att nå ditt mål. Behöver du kanske kunskap om dig själv och mentala verktyg för att nå ditt mål? Eller behöver du ny kunskap om kost eller träning?  

  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget
  • Sill eller ceviche på midsommar?

    Glad midsommar önskar vi er alla! Reseproducent Pernilla på vårt systerbolag Världens Resor ser liknelser mellan vår högtid och den stora Solfestivalen Inte Raymi i Peru. Klicka dig vidare här så bjuder hon på sitt bästa ceviche-recept, Perus nationalrätt med marinerad fisk. Passar perfekt som en komplement till sillen på midsommarbuffén, och kanske kan bli en försmak på den resa till Peru som vi erbjuder i samarbete med Världens Resor över midsommar 2023.

    Läs hela inlägget
  • Sex saker du kan göra för ditt välmående – som är gratis

    Wellness behöver inte kosta skjortan. Här presenterar vi på Go Active Travel sex saker du kan göra för din hälsa som är helt gratis.

    Läs hela inlägget
  • Ät efter kroppens dygnsrytm för en hållbar hälsa

    För att må så bra som möjligt är det viktigt att försöka följa kroppens naturliga, biologiska dygnsrytm. I det här blogginlägget får du stenkoll på den.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Peppe Ekmark

    Peppe Ekmark är en av Sveriges mest fängslande, inspirerande och motiverande föreläsare och coacher inom ämnena försäljning, ledarskap och personlig utveckling. I april är du välkommen till hans kursgård i Toscana för en unik fyradagarskurs som kommer att ge dig verktygen du behöver för att leva originalet® av dig själv fullt ut. Vi fick chansen att ställa några frågor till Peppe inför resan.

    Läs hela inlägget