Åtta vanliga myter om mat – Go Active Travel

Resebloggen

  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    #1 Frysta grönsaker innehåller färre vitaminer än färska.
    Falskt. I samma stund som grönsakerna skördas, börjar näringsämnena succesivt minska. Men om man fryser ner grönsakerna, vilket ofta görs inom några timmar efter skörd, stannar processen upp. Faktum är att frysta grönsaker kan innehålla mer vitaminer än färska grönsaker, i och med att färska grönsaker passerar lager, butik och ditt kylskåp innan de till slut landar på din tallrik.

    #2 Mörkt bröd är nyttigare än ljust bröd
    Falskt. Mörkt bröd betyder bara att brödet är just mörkt, men den mörka färgen kan lika gärna komma från sirap som från fullkornsmjöl. Ett grovt bröd eller ett fullkornsbröd däremot är alltid mer hälsosamt än ett vitt formbröd.

    #3 Färska tomater innehåller mer antioxidanter än ketchup
    Falskt. I tomater finns lykopen, en antioxidant som skyddar kroppen mot fria radikaler. För att kroppen ska kunna ta upp lykopenet krävs dock att tomaterna hettas upp, vilket bland annat görs vid framställandet av ketchup. Så just ur det perspektivet är ketchup super!

    #4 Det är bättre att dricka läsk naturligt sötad med socker än sötningsmedel
    Falskt! Denna myt är ihärdig. Men faktum är att det finns mängder studier som påvisar att lightläsk är ett bättre alternativ än sockersötad läsk när det kommer till vikt. Inte heller finns det något som tyder på att det skulle vara cancerogent eller skadligt. Dock kan all läsk, sötad som osötad, påverka tandhälsan negativt, så ur det perspektivet är vatten alltid den bästa törstsläckaren.

    #5 Man bör dricka två liter vatten om dagen
    Falskt. All vätska måste inte komma från vatten – utan det vi får i oss genom kaffe, te, sallad, frukt och soppa räknas också. Drick när du är törstig istället för att dricka massor av extra vatten och håll koll på urinet. Om man kissar några gånger per dag och har ljusgul urin så brukar det vara ett tecken på att man dricker lagom mycket.

    #6 Att äta små måltider ofta är bättre för viktnedgången än att äta några få större måltider
    Falskt. Det är mängden energi du äter under dagen, eller veckan som spelar roll för din viktnedgång – inte när du äter dina måltider.

    #7 Äpplen som säljs i svenska livsmedelsbutiker behandlas med vax för ökad hållbarhet

    Falskt. Svenska äpplen behandlas aldrig med vax. Att äpplet kan kännas vaxat är ett av äpplets egna sätt att skydda sig och inget som adderats på konstgjord väg.

    #8 Det är bra att använda sig av detox och andra kurer för att rena kroppen
    Det finns ingen forskning som påvisar någon effekt av detox eller reningskurer som du använder hemma. Reningen av gifter och slaggprodukter som vi får i oss eller har i omgivningen sköts alldeles utmärkt av levern, njurarna, lymfsystemet och mag- och tarmkanalen.

  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Shirin Djavidi

    Shirin Djavidi är en av våra mest omtyckta coacher. I höst kan du följa med henne till Mallorca som tidigare varit hennes hem eller till Selma Spa i Sunne. Vill du veta mer om Shirin och resorna? Läs vidare nedan!

    Läs hela inlägget