Så kommer du tillbaka till träningen efter sjukdom – Go Active Travel

Resebloggen

  • Så kommer du tillbaka till träningen efter sjukdom

    Känner du dig krasslig? Det är helt normalt. Hur vi än gör så är vi alltid som sjukast i februari och mars. Det är förkylnings- och influensasäsong och som inte det vore nog är vi längst bort från sommaren och solen. Men hur sjuk ska man vara för att skippa träningen? Och hur kommer man tillbaka efter sjukdom? Vi på Go Active vet.

    När är jag för sjuk för att träna?
    Om du har ont i halsen, huvudvärk, feber eller känner dig allmänt svag i kroppen. Lyssna på kroppen! Man ska aldrig träna med infektion i kroppen eftersom det kan leda till en allvarligare sjukdom som blir mer långvarig. Håll koll på din vilopuls om du är osäker eller börjar känna dig bättre men inte är hundra på om du är tillräckligt frisk för träning. Är vilopulsen högre än vanligt är det fortfarande vila som gäller några dagar till. 

    Varför ska man inte träna vid halsont?
    Har du ont i halsen ska du inte träna alls, det kan i värsta fall leda till hjärtmuskelinflammation.

    Hur länge ska man vänta med träningen?
    Om du känner att pulsen går upp direkt och att du blir trött av vanliga saker som att bära matkassar, fälla ihop en barnvagn eller dammsuga är du inte redo för träningen. Däremot kan det vara skönt att få motionera på något sätt, kanske med en promenad eller lite rörlighetsträning.

    Hur ska jag träna den första veckan efter sjukdom?
    Var först och främst noga med sömn och matintag så att du vet att din kropp har tillräckligt med energi för att återhämta sig. Och börja inte precis där du slutade. Första veckan kan istället bestå av promenader, rörlighetsträning och lugn teknikträning. Styrketräning kan också funka om du inte blossar upp i hög puls. Tänk helkropp så att du väcker alla muskler igen.

    Och sist men inte minst. Ingen har dött av lite vila. Ta vara på det fina templet du bor i, vila dig stark igen och träna smart första tiden efter du varit sjuk så att du inte hamnar i feberträsket lika snabbt igen. Här nedan ser du några träningsresor du kan drömma om så länge.

  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    Läs hela inlägget
  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget