Så lyckas du med vinterlöpningen – Go Active Travel

Resebloggen

  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    1) Tillämpa 5-minutersregeln
    Du producerar mycket värme när du springer, så undvik därför att klä dig för varmt. Ett tips är att klä dig som om det vore 5–10 grader varmare än det egentligen är och räkna med att du först efter fem minuter ska få upp en skön värme i kroppen.

    2) Skaffa en riktigt bra pannlampa
    Med pannlampa får löpningen en helt annan dimension och det blir helt plötsligt roligt att springa i mörkret.

    3) Se till att du syns ordentligt.
    Reflexväst eller reflexprydda kläder är ett måste. Reflexer finns i många olika former, bland annat som detaljer på skor och kläder, som spray du kan applicera på utrustningen, som tejp och som visibilitetskläder.

    4) Håll upp blicken
    Det är viktigt att hålla uppe blicken, att inte stirra ner på fötterna. Genom att hålla blicken högt och långt fram kan du njuta mer av din löprunda, du kommer ändå inte att snubbla. Hjärnan registrerar vad som sker längre fram på stigen och är förberedd. 

    5) Ta sällskap om du känner dig otrygg
    Om du tycker det är läskigt att springa själv i mörkret så kan det vara smart att ta sällskap – en hund eller en löparkompis. Det kan också vara skönt att springa där andra människor rör sig så att du inte behöver känna dig helt ensam.

    6) Lyssna på en pod när du springer
    En bra podcast kan fungera som sällskap i mörkret och ta bort tankarna från obehagskänslan. Välj pod med omsorg.

    7) Spring på ställen där du har sprungit mycket i dagsljus
    Det kan kännas tryggare om du vet exakt var du är och hur det ser ut runt omkring dig.

    8) Gör det till ett mål med träningen att komma över obehagskänslan.
    Börja med att springa en kortare sväng och öka distansen/tiden successivt varje gång du är ute så att du vänjer dig.

    9) Allt är bättre än inget
    Peppa dig själv med att det räcker med att springa 2 km om det tar emot ibland. När du väl kommit i gång kanske du vill fortsätta.

    10) Tänk inte för mycket; gör det bara!
    Det är under den här årstiden man bygger pannben. Bestäm dig för att du ska möta våren starkare och snabbare än någonsin. Det finns bara en väg dit och det är att fortsätta träna även när det känns motigt.

  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget
  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    Läs hela inlägget
  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget