Intervju med Magnus Hagström - personlig tränare och samtalscoach – Go Active Travel

Resebloggen

  • Intervju med Magnus Hagström - personlig tränare och samtalscoach

    I vår har du chansen att tillsammans med din partner uppleva en unik träningsweekend på ett slott strax utanför Paris! Resan leds bland annat av Magnus Hagström, personlig tränare och samtalscoach, och är en härlig kickstart för par som vill boosta både formen och förhållandet i magnifik slottsmiljö på den franska landsbygden. Magnus jobbar med allt från personlig och medicinsk träning till gruppträning, företagsfriskvård och samtalscoachning. Vi bad honom berätta varför han att anser mental och fysisk träning hänger ihop, vad han tror är de största utmaningarna i en relation och varför man ska åka med på resan!

    Berätta om dig själv och vad du gör.
    Jag heter Magnus Hagström och älskar människor och att se människor utvecklas. Jag har jobbat med träning och hälsa, mer eller mindre, sedan jag var 19 år. Idag är jag 44 år och driver sedan tio år mitt eget företag där jag arbetar med att få människor att må bra och att utvecklas. När jag arbetar med en person så ser jag hela människan, kropp, huvud och själ. Alla delarna behöver vara med för att vi ska må bra. Jag jobbar både med träning och coaching/terapisamtal för att kunna få med alla delarna. I dessa delar räknar jag även in relationer, med en partner eller sin familj och vänner, för dessa påverkar vår hälsa.

    När jag inte arbetar vill jag gärna hänga med min tolvåriga dotter som är den viktigaste i mitt liv. Jag tränar och rör på mig så mycket jag kan och då gärna i naturen. Jag älskar att springa och cykla i skog och berg. Men all rörelse är rolig tycker jag. När jag träffar mina vänner äter vi gärna en god måltid tillsammans. Jag har tidigare i livet jobbat en hel del med vin och uppskattar ett gott vin när jag får dela upplevelsen med någon mer. Förutom allt detta gillar jag att läsa och måla när jag hinner.

    Förklara gärna hur du tänker kring mental och fysisk träning och varför balansen mellan dem är viktig.
    För mig är kopplingen mellan kroppen, huvudet och själen en självklarhet. Det är en treenighet där alla enskilda delar påverkar varandra. Vi vet idag att obearbetade känslor och trauman kan sätta sig i fysisk kropp som smärta och andra problem. Vi vet även att fysiskt arbete, rörelse och träning påverkar vår hjärna, tankar och känslor positivt. Därför anser jag att jag behöver se alla dessa delar när jag jobbar med en person. Vi som människor är komplexa och behöver många olika saker och det finns inga enkla lösningar för att må bra utan det är ett livslångt arbete.

    Vad kan man förvänta sig på Go Actives par-weekend i vår?
    Under weekenden kan deltagarna förvänta sig två coacher som båda älskar människor och att dela med oss av det vi kan och se deltagarna växa. Vi kommer både träna, äta gott, samtala och njuta av den fantastiska miljön.

    Vad tror du är den största utmaningen i en relation?
    Jag tror att den största utmaningen är kommunikationen och att inte sluta vara nyfikna på varandra. Det är så lätt att börja tro att den andre förstår saker så att man inte säger vad man behöver och sedan blir sur eller besviken när vi inte får det vi ville men inte sa något om. Inga av oss är tankeläsare därför är det så viktigt att vi lär oss uttrycka våra behov för den andre. Och kan vi i kommunikationen möta varandra på ett ickedömande utan nyfiket sätt så kommer vi långt. Allt och alla förändras hela tiden, ingenting är konstant därför är nyfikenheten så viktig. Bara för att jag gillade oliver för tre år sedan innebär det inte att jag gillar det idag, kanske har min smak förändrat sig. Om jag är nyfiken på min partner och inser att jag inte vet allt om hen bara för att vi varit ett par i tio år och har en vilja att veta mer hela tiden då minskar risken att gå in i slentrian.

    Till sist, ge oss några tips på bra träningsformer man kan utföra som par.
    Egentligen tycker jag att alla träningsformer passar bra att utföra som par, det handlar mer om hur man gör det. Att man gör det tillsammans på ett respektfullt sätt. Fast ett par former som jag gillar lite extra är löpning, kanske inte så konstigt då jag älskar det själv. Paryoga är en annan träningsform som jag gillar där paret får lära sig att samarbeta och att ha tillit till varandra. Den sista som jag gillar lite extra är kampsport av olika slag där man kan få kämpa med och mot varandra.

  • Fem skäl att skaffa en träningskompis

    Vill du komma igång med träningen på allvar under 2022 kan du glömma mottot ”Ensam är stark”. Här listar vi på Go Active fem goda skäl att genast skaffa en träningskompis.

    Läs hela inlägget
  • Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022

    Nu bestämmer vi oss. 2022 är året då vi tar tag i oss själva och vårt välbefinnande. Sagt och gjort. Här kommer tolv vetenskapligt bevisade saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022.

    Läs hela inlägget
  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget
  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget