Shirins bästa yogatips i sommar – Go Active Travel

Resebloggen

  • Shirins bästa yogatips i sommar

    Kanske är det just den här sommaren som du vill komma igång med din yoga. I så fall, grattis!
    Om du börjar varje morgon med fem till tio minuters yoga och meditation, kommer du på ett enkelt sätt att starta varje sommarmorgon med en ökad medvetenhet och må-bra-känsla, samt att du skapar en fantastisk grund för hösten.

    Här får du mina fem bästa sommarlovs tips.

    • Starta varje morgon med en kopp varmt (inte kokhett) vatten med en halv pressad citron. Det här väcker kroppen på ett skönt och skonsamt sätt.

    • Sätt dig på din yogamatta där du inte kommer att bli störd. Gärna utomhus. Sätt dig i skräddarställning, eller på något annat bekvämt sätt. Programmera timern på din telefon på två minuter. Håll för vänster näsborre och ta tre djupa andetag med höger näst borre. Håll för höger, och ta tre djupa andetag med vänster. Fortsätt till tiden är ute.

    • Krama om dina knän. Andas in, lyft och förläng ryggraden. Andas ut, runda ryggen och töm lungorna totalt. Upprepa tio gånger. Ett andetag, en rörelse. Försök att göra rörelsen så mjuk och följsam som möjligt.

    • Fläta fingrarna bakom ryggen. Sträck armar och händer bakåt, för ihop skulderbladen och lyft hjärta och lungor mot himlen. Håll fem andetag.

    • Ställ dig upp för en halv solhälsning. Andas in, låt armarna svepa utåt och uppåt tills handflatorna möts. Andas ut och bara fäll framåt. Andas in, placera fingertopparna på mattan eller på framsidan av smalbenen, förläng ryggraden. Andas ut och bara häng löst. Andas in och kom hela vägen upp igen. Repetera tio gånger innan du sätter dig ner på samma sätt som du började. Sitt bara stilla någon minut med händerna ovanpå varandra ovanpå bröstet.

    Namaste och trevlig sommar
    Shirin

     

  • Marocko - en vandring genom flera världar

    Följ med vår färdledare Wendela till Marocko. Här berättar hon hur det är att vandra i spektakulära bergsområden och få en inblick i vardagslivet, långt från allfarvägarna!

    Läs hela inlägget
  • Så kan du förbereda dig fysiskt inför vandringsresan

    Det är absolut inga elitmotionärer som åker på våra vandringsresor, du klarar dig bra med viss vandringsvana och god grundkondition så länge du är fullt frisk. Men vill du njuta maximalt och undvika skador kan det vara bra att ägna sig åt specialanpassad träning innan resan.

    Läs hela inlägget
  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget