Shirins bästa yogatips i sommar – Go Active Travel

Resebloggen

  • Shirins bästa yogatips i sommar

    Kanske är det just den här sommaren som du vill komma igång med din yoga. I så fall, grattis!
    Om du börjar varje morgon med fem till tio minuters yoga och meditation, kommer du på ett enkelt sätt att starta varje sommarmorgon med en ökad medvetenhet och må-bra-känsla, samt att du skapar en fantastisk grund för hösten.

    Här får du mina fem bästa sommarlovs tips.

    • Starta varje morgon med en kopp varmt (inte kokhett) vatten med en halv pressad citron. Det här väcker kroppen på ett skönt och skonsamt sätt.

    • Sätt dig på din yogamatta där du inte kommer att bli störd. Gärna utomhus. Sätt dig i skräddarställning, eller på något annat bekvämt sätt. Programmera timern på din telefon på två minuter. Håll för vänster näsborre och ta tre djupa andetag med höger näst borre. Håll för höger, och ta tre djupa andetag med vänster. Fortsätt till tiden är ute.

    • Krama om dina knän. Andas in, lyft och förläng ryggraden. Andas ut, runda ryggen och töm lungorna totalt. Upprepa tio gånger. Ett andetag, en rörelse. Försök att göra rörelsen så mjuk och följsam som möjligt.

    • Fläta fingrarna bakom ryggen. Sträck armar och händer bakåt, för ihop skulderbladen och lyft hjärta och lungor mot himlen. Håll fem andetag.

    • Ställ dig upp för en halv solhälsning. Andas in, låt armarna svepa utåt och uppåt tills handflatorna möts. Andas ut och bara fäll framåt. Andas in, placera fingertopparna på mattan eller på framsidan av smalbenen, förläng ryggraden. Andas ut och bara häng löst. Andas in och kom hela vägen upp igen. Repetera tio gånger innan du sätter dig ner på samma sätt som du började. Sitt bara stilla någon minut med händerna ovanpå varandra ovanpå bröstet.

    Namaste och trevlig sommar
    Shirin

     

  • Hälsosamma alternativ till gofika

    Herregud vad lätt det är att börja fika varje dag när man jobbar hemifrån. Inte minst för att det är så tråkigt att sitta isolerad. Plötsligt känns jobbdagen för oss gottegrisar inte komplett utan en halv (eller hel) chokladkaka, bullar eller glass. När sötsuget väl kickar in är det kört. Då hittar man alla ursäkter. Som tur är finns det alternativ till gofika.

    Läs hela inlägget
  • Så tacklar du novembermörkret på bästa sätt

    Novembermörkret har med råge dragit in och deppen, sömnsvårigheterna och det dåliga humöret med det. Att solen skulle titta fram under månaden händer inte ofta. Mörkret innebär att hjärnan inte får tillräckligt mycket stimulans och de flesta känner av segheten och tröttheten. Men det finns knep att ta till för att inte gå under helt och vi har samlat en bunt av de allra bästa!

    Läs hela inlägget
  • Hälsning från vår färdledare Luigi & Amalfikusten

    Vår lokalguide Luigi från Capri sänder här videohälsningar från vackra Amalfikusten och en önskan om att snart ses igen.
    Kustremsan erbjuder ett dramatiskt landskap av azurblått hav, branta klippor och vägar kantade av citronträd och anses av många som Italiens vackraste.

    Under vår vandringsvecka kombinerar vi kultur med natur. Vi vandrar högt över havet omgivna av vidunderligt vackra vyer och hinner besöka ställen som Pompeji, Vesuvius, Positano och Capri.

    Hanna, vår svenske färdledare boende på även hon på Amalfikusten skickar också en hälsning.

  • Hälsning från vår färdledare Agneta & Italien

    Nu har turen kommit till vår färdledare Agneta, som skickar en videohälsning tillsammans med några av våra lokala guider i Italien. De längtar till att vi alla åter besöker Italien och vi på kontoret saknar också Italien. ❤️❤️❤️

  • Så förbättrar du immunförsvaret – 6 enkla tips

    Immunförsvaret är ett av kroppens mest avancerade system som de flesta av oss inte ägnar någon tanke åt så länge vi håller oss friska. Men i dessa pandemitider kan det vara bra att bli påmind om vad du själv kan göra för att immunförsvaret ska fungera så bra som möjligt.

    Läs hela inlägget