Tips för bättre hälsa | Go Active Travel

Resebloggen

  • Sex saker du kan göra för ditt välmående – som är gratis

    Wellness behöver inte kosta skjortan. Här presenterar vi på Go Active Travel sex saker du kan göra för din hälsa som är helt gratis.

    Prova yoga online
    Yogaklasser är ofta dyra, och finns inte alltid tillgängliga där man bor. Som tur är finns det hundratals guider på YouTube, vilket innebär att du får alla yogans fördelar utan att behöva betala en krona. När du känner stressen komma, slå ihop din laptop, rulla ut yogamattan och hänge dig åt 20 minuters stretching och djupandning. Det kommer att göra susen för ditt välmående.

    Skriv dagbok
    Ägna några minuter om dagen åt att skriva ner känslor positiva upplevelser och tankar i en dagbok. Det sänker stressnivåerna och ger dig en stund för dig själv som förhoppningsvis är lugn och utan prestationskrav. För extra mys, gör en kopp varmt te som sällskap.

    Gå promenader
    Regelbundna promenader minskar risken för en mängd kroniska sjukdomar. De kan också höja humöret och minska risken för att du utvecklar depression. Dessutom är de gratis! Det är så lätt att kasta i sig lunchen framför datorn, men gör inte det. Att gå ut en sväng, är inte bara bra för din hälsa, det kan också öka din produktivitet för resten av dagen. Gå ensam med dina tankar eller lyssna på en podcast eller ljudbok.

    Ta dig tid att läsa en bok
    Att läsa en utvecklande bok gör dig avslappnad, mindre stressad, förbättrar din sömn och din vokabulär. Stöd ditt lokala bibliotek, spara pengar och minska ditt klimatavtryck genom att låna böcker snarare än att köpa.

    Lär dig att meditera
    Meditation kan backa effekterna som stress, oro och ångest har på kroppen. Det finns många meditationsappar som är gratis. Leta runt i appstore och välj den som passar dig bäst. En populär mediatationsapp heter Headspace, som man i alla fall kan testa gratis.

    Påta i trädgården
    Har du tillgång till en trädgård eller kolonilott? Perfekt. Trädgårdsarbete kan höja vårt humör, och även minska stress, ångest och depression. Du kanske initialt måste lägga några kronor på frön och några krukor för att komma i gång. Om du inte har en vän med gröna fingrar som kan förse dig med sticklingar – då är det helt gratis.

  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget
  • Ät efter kroppens dygnsrytm för en hållbar hälsa

    För att må så bra som möjligt är det viktigt att försöka följa kroppens naturliga, biologiska dygnsrytm. I det här blogginlägget får du stenkoll på den.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Peppe Ekmark

    Peppe Ekmark är en av Sveriges mest fängslande, inspirerande och motiverande föreläsare och coacher inom ämnena försäljning, ledarskap och personlig utveckling. I april är du välkommen till hans kursgård i Toscana för en unik fyradagarskurs som kommer att ge dig verktygen du behöver för att leva originalet® av dig själv fullt ut. Vi fick chansen att ställa några frågor till Peppe inför resan.

    Läs hela inlägget
  • Tyrolen i mitt hjärta – Om Ischgl som vandringsdestination

    I sommar kan du följa med oss på Go Active på en oförglömlig vandringsresa till Ischgl. I bloggen berättar vår färdledare Wendela om varför just detta resmål är hennes favorit.

    Läs hela inlägget
  • Kuperad och naturskön vandring i dramatiska Cornwall

    I grönskande Cornwall är du en hårsmån från svallande hav och pudermjuka stränder samtidigt som du står mitt i landsbygdsidyllen. Naturen är perfekt för vandring, vilket fler och fler upptäcker. Go Acitve Travels Eva Flygh har varit ett flertal gånger i Cornwall och berättar om dess skönhet, om resans innehåll och om varför hon älskar att vandra i området.

    Läs hela inlägget