Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips. | Go Active

Resebloggen

  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Gör en kort detox
    Uteslut socker och alkohol under en veckas tid så att kroppen och hjärnan får en chans att vänja sig av med dessa ämnen. Första dagarna kan bli tuffa, men det blir lättare.

    Börja äta regelbundet igen
    Under semestern tar vi ofta dagen som den kommer och skjuter på alla mål. Däremellan slinker ofta glass och bullar ner mellan varven samtidigt som träningen uteblir. När du äter regelbundet minskar risken att du småäter mellan frukost, lunch och middag. Förbered gärna med nyttiga mellanmål i väskan.

    Gå inte ut för hårt med träningen initialt
    Om du har haft ett längre uppehåll med träningen, se till att du mjukstartar så att du inte slutar igen efter ett par veckor. Välj en fysisk aktivitet du gillar. Personliga rekord kan vänta – nu är det viktigaste att etablera vanan.

    Sätt mål och planera
    Vill du gå ner några kilo, få större muskelmassa, bättre kondition eller bara må bättre? Se till att planera in träningen i din kalender (helst vid en tid då du har som mest ork), frigöra tid och mäta dina resultat (om du vill). Ta hjälp av en vän, din partner, en kollega eller en PT för att få lite hjälp på traven.

    Sov sju till åtta timmar varje natt
    Sömn är grunden till all återhämtning och kan hjälpa dig med den viljestyrka som behövs för att göra sunda val.

    Skapa en daglig avslappningsrutin
    Gör det till en naturlig del av din dag att ta minst tio minuter för dig själv att varva ner. Det kan vara en kort meditation, yoga eller andningsövning. Eller kramas med någon du tycker om. På så sätt hinner du ikapp dig själv.

    Boka en tränings-, cykel- eller vandringsresa
    När kvällarna börjar bli mörkare är det inte alltid jättelätt att motivera sig till att löpträna med pannlampa, köra ett gympass innan jobbet eller kvällstid när man helst dimper ner i soffan framför Netflix. Bokar du en aktiv resa med vandring, träning eller cykling får du ett mål att jobba mot, en morot som hjälper dig att hålla motivationen.

     

  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Shirin Djavidi

    Shirin Djavidi är en av våra mest omtyckta coacher. I höst kan du följa med henne till Mallorca som tidigare varit hennes hem eller till Selma Spa i Sunne. Vill du veta mer om Shirin och resorna? Läs vidare nedan!

    Läs hela inlägget
  • Upptäck det genuina Ligurien med mig, Guido

    Vår populära guide och reseledare Guido berättar om vår unika vandringsresa till Ligurien där du får uppleva kanske världens mest pittoreska byar, men slipper trängas med andra turister.

    Läs hela inlägget
  • Så äter du nyttigt under semestern

    Sommar, sol och ledighet innebär ofta snabba, onyttiga lösningar och brist på planering när det kommer till vad vi stoppar i oss. Kanske befinner du dig i en sommarstuga, på besök hos vänner, i en bil på väg någonstans eller på stranden. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Här kommer därför våra bästa tips kring hur du äter nyttigt under semestern.

    Läs hela inlägget