Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips. | Go Active

Resebloggen

  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Gör en kort detox
    Uteslut socker och alkohol under en veckas tid så att kroppen och hjärnan får en chans att vänja sig av med dessa ämnen. Första dagarna kan bli tuffa, men det blir lättare.

    Börja äta regelbundet igen
    Under semestern tar vi ofta dagen som den kommer och skjuter på alla mål. Däremellan slinker ofta glass och bullar ner mellan varven samtidigt som träningen uteblir. När du äter regelbundet minskar risken att du småäter mellan frukost, lunch och middag. Förbered gärna med nyttiga mellanmål i väskan.

    Gå inte ut för hårt med träningen initialt
    Om du har haft ett längre uppehåll med träningen, se till att du mjukstartar så att du inte slutar igen efter ett par veckor. Välj en fysisk aktivitet du gillar. Personliga rekord kan vänta – nu är det viktigaste att etablera vanan.

    Sätt mål och planera
    Vill du gå ner några kilo, få större muskelmassa, bättre kondition eller bara må bättre? Se till att planera in träningen i din kalender (helst vid en tid då du har som mest ork), frigöra tid och mäta dina resultat (om du vill). Ta hjälp av en vän, din partner, en kollega eller en PT för att få lite hjälp på traven.

    Sov sju till åtta timmar varje natt
    Sömn är grunden till all återhämtning och kan hjälpa dig med den viljestyrka som behövs för att göra sunda val.

    Skapa en daglig avslappningsrutin
    Gör det till en naturlig del av din dag att ta minst tio minuter för dig själv att varva ner. Det kan vara en kort meditation, yoga eller andningsövning. Eller kramas med någon du tycker om. På så sätt hinner du ikapp dig själv.

    Boka en tränings-, cykel- eller vandringsresa
    När kvällarna börjar bli mörkare är det inte alltid jättelätt att motivera sig till att löpträna med pannlampa, köra ett gympass innan jobbet eller kvällstid när man helst dimper ner i soffan framför Netflix. Bokar du en aktiv resa med vandring, träning eller cykling får du ett mål att jobba mot, en morot som hjälper dig att hålla motivationen.

     

  • Fem skäl att skaffa en träningskompis

    Vill du komma igång med träningen på allvar under 2022 kan du glömma mottot ”Ensam är stark”. Här listar vi på Go Active fem goda skäl att genast skaffa en träningskompis.

    Läs hela inlägget
  • Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022

    Nu bestämmer vi oss. 2022 är året då vi tar tag i oss själva och vårt välbefinnande. Sagt och gjort. Här kommer tolv vetenskapligt bevisade saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022.

    Läs hela inlägget
  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget
  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget