8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna – Go Active Travel

Resebloggen

  • 8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna

    Det är trendigt att träna. Och framför allt att vilja träna. Det känns som alla är träningsfantaster och som om du snart är den enda i hela världen som inte rör på dig regelbundet. Men deppa inte ihop. Hjälp är på väg!

    Dina vänner har personliga tränare, går på morgonyoga 05.30, springer marathon och gör en svensk klassiker för tredje året i rad. Du försöker se intresserad ut när träning kommer på tal, men i ärlighetens namn har du absolut noll att tillföra. Senaste gången du var på gymmet var Carl Bildt statsminister och sedan dess har du snällt betalat för, men inte nyttjat det dyra årskortet. Du springer bara till bussen när du är försenad till jobbet och lyfter bara tungt när det handlar om matkassar. Och det närmaste du kommer en armhävning är när du böjer dig ner efter något du tappat under sängen.
      
    Faktum är att varje gång du kommer på tanken att gå till gymmet eller ta en joggingtur så börjar det klia lite i halsen. ”Nä, nu håller jag på att bli sjuk och det har jag inte tid med”, tänker du. Sen kommer alla måsten som på posten. Jag måste plocka undan hemma, laga mat, hinna ta en eftermiddagslur och så vidare. Och så fortsätter det.

    Du vet att du säkert skulle må bättre av att röra på dig. Att det finns vetenskapliga bevis för att man lever längre, men du har så svårt att övervinna det kompakta motstånd du känner för träning. Vissa skulle kalla det ångest, men ta det lugnt nu. Du är inte ensam. Majoriteten av de som tränar gör det för att de ”måste” och inte för att de så gärna vill. Känns det inte jobbigt, så gör du inte rätt. Här kommer 8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna.

    1. Skit i modeorden. Squat, är helt enkelt knäböj. En Burpee är ett upphopp följt av en armhävning. Låt inte de engelska orden avskräcka dig. Du behöver inte doktorera i träningskunskaper för att våga röra på dig.

    2. Gå inte ut för hårt. Att du går från nolläge till en powerwalk i veckan är bättre än ingen alls.

    3. Fuska. Jogga 2,5 kilometer, fast grundtanken kanske var fem. Du är jätteduktig ändå.

    4. Belöna dig själv. Med en ny tröja, en sockermunk, spraytan eller vad som nu gör dig glad. Det gäller att hitta din morot.

    5. Träna kort och intensivt. När du har fått upp grundkonditionen räcker 15 minuter åt gången.

    6. Sluta inte äta. Du behöver energi för att kunna röra på fläsket.

    7. Alliera dig med en annan latmask. Att träna tillsammans ökar motivationen med mer än 100 %. Det är vetenskapligt bevisat.

    8. Skippa bootcamps. Satsa på två träningsgånger i veckan i sex veckor istället. Då har du skapat en ny vana som kan hålla resten av livet.

  • Arrangerad vandringsresa i grupp vs. vandra på egen hand

    Det finns i princip tre sätt att vandra på. Helt på egen hand – bara du och världen, på egen hand med ett förbokat vandringspaket i bagaget eller i grupp tillsammans med andra likasinnade. Vad som passar dig bäst, vet bara du, men här kommer några saker att ha i åtanke innan du bokar din vandringsresa.

    Läs hela inlägget
  • Sju skäl att åka på vandringsresa under 2021

    Under pandemiåret 2020 var det fler än någonsin som hittade ut i naturen. Kul, tycker vi på Go Active, som under årens lopp har kämpat, svettats och njutit i berg och vildmarksområden över hela världen.

    Är 2021 året då du byter ut solstolen i Spanien mot en vandring i Pyrenéerna, upptäcker att italienska bergskedjan Dolomiterna är ännu mer majestätisk sommartid eller tar en stenig getstig längs havet fram till Kretas vackraste strand? Vi tror bestämt att vandring som reseform kommer att bli ännu mer trendig och listar här de sju största anledningarna till det.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandringsresa till Italien – mitt i en pandemi

    Hur är det egentligen att resa på en vandringsresa utomlands mitt i en pandemi? Och på vilket sätt påverkar restriktionerna totalupplevelsen? Det och lite annat frågade vi Go Active-resenären Birgitta Jarring som vandrade med oss på Amalfikusten i början av oktober.

    Läs hela inlägget
  • Överlevde hjärntumören och tog revansch på livet

    I vår kan du följa med Pamela Andersson och världsrekordhållarna på cykel genom Europa Christer Skog och Tony Duberg på en oförglömlig cykelresa till Champagne. Har du missat vem denna fantastiska kvinna är och hennes ofattbara livshistoria? Läs vår intervju och se till att säkra din plats på resan hon leder innan platserna tar slut.

    Läs hela inlägget