8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna – Go Active Travel

Resebloggen

  • 8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna

    Det är trendigt att träna. Och framför allt att vilja träna. Det känns som alla är träningsfantaster och som om du snart är den enda i hela världen som inte rör på dig regelbundet. Men deppa inte ihop. Hjälp är på väg!

    Dina vänner har personliga tränare, går på morgonyoga 05.30, springer marathon och gör en svensk klassiker för tredje året i rad. Du försöker se intresserad ut när träning kommer på tal, men i ärlighetens namn har du absolut noll att tillföra. Senaste gången du var på gymmet var Carl Bildt statsminister och sedan dess har du snällt betalat för, men inte nyttjat det dyra årskortet. Du springer bara till bussen när du är försenad till jobbet och lyfter bara tungt när det handlar om matkassar. Och det närmaste du kommer en armhävning är när du böjer dig ner efter något du tappat under sängen.
      
    Faktum är att varje gång du kommer på tanken att gå till gymmet eller ta en joggingtur så börjar det klia lite i halsen. ”Nä, nu håller jag på att bli sjuk och det har jag inte tid med”, tänker du. Sen kommer alla måsten som på posten. Jag måste plocka undan hemma, laga mat, hinna ta en eftermiddagslur och så vidare. Och så fortsätter det.

    Du vet att du säkert skulle må bättre av att röra på dig. Att det finns vetenskapliga bevis för att man lever längre, men du har så svårt att övervinna det kompakta motstånd du känner för träning. Vissa skulle kalla det ångest, men ta det lugnt nu. Du är inte ensam. Majoriteten av de som tränar gör det för att de ”måste” och inte för att de så gärna vill. Känns det inte jobbigt, så gör du inte rätt. Här kommer 8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna.

    1. Skit i modeorden. Squat, är helt enkelt knäböj. En Burpee är ett upphopp följt av en armhävning. Låt inte de engelska orden avskräcka dig. Du behöver inte doktorera i träningskunskaper för att våga röra på dig.

    2. Gå inte ut för hårt. Att du går från nolläge till en powerwalk i veckan är bättre än ingen alls.

    3. Fuska. Jogga 2,5 kilometer, fast grundtanken kanske var fem. Du är jätteduktig ändå.

    4. Belöna dig själv. Med en ny tröja, en sockermunk, spraytan eller vad som nu gör dig glad. Det gäller att hitta din morot.

    5. Träna kort och intensivt. När du har fått upp grundkonditionen räcker 15 minuter åt gången.

    6. Sluta inte äta. Du behöver energi för att kunna röra på fläsket.

    7. Alliera dig med en annan latmask. Att träna tillsammans ökar motivationen med mer än 100 %. Det är vetenskapligt bevisat.

    8. Skippa bootcamps. Satsa på två träningsgånger i veckan i sex veckor istället. Då har du skapat en ny vana som kan hålla resten av livet.

  • Alagna forever!

    Lottie Sundelöf, som driver Hotel Monterosa i Alagna, berättar om sin kärlek för orten och bergen runtomkring. Go Active har avresor till Alagna i juli och september.

    Läs hela inlägget
  • Yoga i den arktiska vildmarken

    Gillar du tanken på att komma nära dig själv och Svalbards magnifika natur på samma gång? Att ta en timeout för att vara 100 procent närvarande och samtidigt stärka kropp och själ med välgörande yogaövningar? Då kan vår yogaresa till Svalbard 2024 vara något för dig. Här är en intervju med Isabel, som höll i yogan ombord på M/S Quest i våras.

    Läs hela inlägget
  • Vårens härligaste träningsresa

    I maj har du chansen att följa med på vårens härligaste träningsresa i soliga Spanien. Fyll på med inspiration och motivation i sköna omgivningar på Costa Brava och kom hem med ny energi och kroppen full av endorfiner. Med på resan är vår inspirerande och erfarna coach Sabina Dufberg. Hon är ett proffs på att leverera resultat utefter dina förutsättningar. Vi bad Sabina berätta om sig själv, sin syn på hälsa och vad du kan förvänta dig när du följer med i vår.

    Läs hela inlägget
  • Åkte på träningsresa, blev vänner för livet

    Kan man åka själv på en träningsresa? Absolut. Speciellt om man vill få nya vänner. Läs om Ann och Maritha som tog mod till sig och åkte var för sig till Mallorca, men kom hem tillsammans, med en stark vänskap i bagaget.

    Läs hela inlägget
  • Så tacklar du ”efter semester-syndromet” – tacksamhetsritualer för ett gladare liv

    Semestern är slut och det är dags att börja jobba igen. Sovmorgnar, lata dagar på stranden och härliga grillmiddagar med familj och vänner byts snabbt ut mot tidiga och kyliga morgnar, stresspåslag och snabbmakaroner. För många av oss kommer jobbångesten krypande och tillvaron kan plötsligt kännas meningslös och jobbig. Hur ska man orka? Och vad finns det att vara glad över? Med en positiv inställning och några dagliga tacksamhetsövningar kan du lära dig att leva ett lyckligare och mer stressfritt liv.

    Läs hela inlägget