8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna – Go Active Travel

Resebloggen

  • 8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna

    Det är trendigt att träna. Och framför allt att vilja träna. Det känns som alla är träningsfantaster och som om du snart är den enda i hela världen som inte rör på dig regelbundet. Men deppa inte ihop. Hjälp är på väg!

    Dina vänner har personliga tränare, går på morgonyoga 05.30, springer marathon och gör en svensk klassiker för tredje året i rad. Du försöker se intresserad ut när träning kommer på tal, men i ärlighetens namn har du absolut noll att tillföra. Senaste gången du var på gymmet var Carl Bildt statsminister och sedan dess har du snällt betalat för, men inte nyttjat det dyra årskortet. Du springer bara till bussen när du är försenad till jobbet och lyfter bara tungt när det handlar om matkassar. Och det närmaste du kommer en armhävning är när du böjer dig ner efter något du tappat under sängen.
      
    Faktum är att varje gång du kommer på tanken att gå till gymmet eller ta en joggingtur så börjar det klia lite i halsen. ”Nä, nu håller jag på att bli sjuk och det har jag inte tid med”, tänker du. Sen kommer alla måsten som på posten. Jag måste plocka undan hemma, laga mat, hinna ta en eftermiddagslur och så vidare. Och så fortsätter det.

    Du vet att du säkert skulle må bättre av att röra på dig. Att det finns vetenskapliga bevis för att man lever längre, men du har så svårt att övervinna det kompakta motstånd du känner för träning. Vissa skulle kalla det ångest, men ta det lugnt nu. Du är inte ensam. Majoriteten av de som tränar gör det för att de ”måste” och inte för att de så gärna vill. Känns det inte jobbigt, så gör du inte rätt. Här kommer 8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna.

    1. Skit i modeorden. Squat, är helt enkelt knäböj. En Burpee är ett upphopp följt av en armhävning. Låt inte de engelska orden avskräcka dig. Du behöver inte doktorera i träningskunskaper för att våga röra på dig.

    2. Gå inte ut för hårt. Att du går från nolläge till en powerwalk i veckan är bättre än ingen alls.

    3. Fuska. Jogga 2,5 kilometer, fast grundtanken kanske var fem. Du är jätteduktig ändå.

    4. Belöna dig själv. Med en ny tröja, en sockermunk, spraytan eller vad som nu gör dig glad. Det gäller att hitta din morot.

    5. Träna kort och intensivt. När du har fått upp grundkonditionen räcker 15 minuter åt gången.

    6. Sluta inte äta. Du behöver energi för att kunna röra på fläsket.

    7. Alliera dig med en annan latmask. Att träna tillsammans ökar motivationen med mer än 100 %. Det är vetenskapligt bevisat.

    8. Skippa bootcamps. Satsa på två träningsgånger i veckan i sex veckor istället. Då har du skapat en ny vana som kan hålla resten av livet.

  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Shirin Djavidi

    Shirin Djavidi är en av våra mest omtyckta coacher. I höst kan du följa med henne till Mallorca som tidigare varit hennes hem eller till Selma Spa i Sunne. Vill du veta mer om Shirin och resorna? Läs vidare nedan!

    Läs hela inlägget
  • Upptäck det genuina Ligurien med mig, Guido

    Vår populära guide och reseledare Guido berättar om vår unika vandringsresa till Ligurien där du får uppleva kanske världens mest pittoreska byar, men slipper trängas med andra turister.

    Läs hela inlägget