8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna – Go Active Travel

Resebloggen

  • 8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna

    Det är trendigt att träna. Och framför allt att vilja träna. Det känns som alla är träningsfantaster och som om du snart är den enda i hela världen som inte rör på dig regelbundet. Men deppa inte ihop. Hjälp är på väg!

    Dina vänner har personliga tränare, går på morgonyoga 05.30, springer marathon och gör en svensk klassiker för tredje året i rad. Du försöker se intresserad ut när träning kommer på tal, men i ärlighetens namn har du absolut noll att tillföra. Senaste gången du var på gymmet var Carl Bildt statsminister och sedan dess har du snällt betalat för, men inte nyttjat det dyra årskortet. Du springer bara till bussen när du är försenad till jobbet och lyfter bara tungt när det handlar om matkassar. Och det närmaste du kommer en armhävning är när du böjer dig ner efter något du tappat under sängen.
      
    Faktum är att varje gång du kommer på tanken att gå till gymmet eller ta en joggingtur så börjar det klia lite i halsen. ”Nä, nu håller jag på att bli sjuk och det har jag inte tid med”, tänker du. Sen kommer alla måsten som på posten. Jag måste plocka undan hemma, laga mat, hinna ta en eftermiddagslur och så vidare. Och så fortsätter det.

    Du vet att du säkert skulle må bättre av att röra på dig. Att det finns vetenskapliga bevis för att man lever längre, men du har så svårt att övervinna det kompakta motstånd du känner för träning. Vissa skulle kalla det ångest, men ta det lugnt nu. Du är inte ensam. Majoriteten av de som tränar gör det för att de ”måste” och inte för att de så gärna vill. Känns det inte jobbigt, så gör du inte rätt. Här kommer 8 första hjälpen-tips för dig som hatar att träna.

    1. Skit i modeorden. Squat, är helt enkelt knäböj. En Burpee är ett upphopp följt av en armhävning. Låt inte de engelska orden avskräcka dig. Du behöver inte doktorera i träningskunskaper för att våga röra på dig.

    2. Gå inte ut för hårt. Att du går från nolläge till en powerwalk i veckan är bättre än ingen alls.

    3. Fuska. Jogga 2,5 kilometer, fast grundtanken kanske var fem. Du är jätteduktig ändå.

    4. Belöna dig själv. Med en ny tröja, en sockermunk, spraytan eller vad som nu gör dig glad. Det gäller att hitta din morot.

    5. Träna kort och intensivt. När du har fått upp grundkonditionen räcker 15 minuter åt gången.

    6. Sluta inte äta. Du behöver energi för att kunna röra på fläsket.

    7. Alliera dig med en annan latmask. Att träna tillsammans ökar motivationen med mer än 100 %. Det är vetenskapligt bevisat.

    8. Skippa bootcamps. Satsa på två träningsgånger i veckan i sex veckor istället. Då har du skapat en ny vana som kan hålla resten av livet.

  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget
  • Sill eller ceviche på midsommar?

    Glad midsommar önskar vi er alla! Reseproducent Pernilla på vårt systerbolag Världens Resor ser liknelser mellan vår högtid och den stora Solfestivalen Inte Raymi i Peru. Klicka dig vidare här så bjuder hon på sitt bästa ceviche-recept, Perus nationalrätt med marinerad fisk. Passar perfekt som en komplement till sillen på midsommarbuffén, och kanske kan bli en försmak på den resa till Peru som vi erbjuder i samarbete med Världens Resor över midsommar 2023.

    Läs hela inlägget
  • Sex saker du kan göra för ditt välmående – som är gratis

    Wellness behöver inte kosta skjortan. Här presenterar vi på Go Active Travel sex saker du kan göra för din hälsa som är helt gratis.

    Läs hela inlägget