Styrketräna när du blir äldre | GoActiveTravel

Resebloggen

  • Därför ska du styrketräna när du blir äldre

    Det är lätt att tro att styrketräning endast handlar om att bli stark och bygga muskler. Men faktum är att styrketräning stärker upp dina leder, ligament, benmassan och skelettet i din kropp. Intensiv styrketräning kan bidra till ett längre och friskare liv.

    Ju äldre vi blir desto mindre blir vår skelettmuskulatur. Muskelfunktionen påverkas, muskelstyrkan reduceras, uthålligheten minskar och risken för fall, skador och höftfrakturer ökar. Men det går att på egen hand påverka hur mycket åren sliter på kroppen. En stor del av det fysiska förfallet hos äldre beror mer på att man har varit inaktiv som ung och medelålders än att man blivit gammal.

    Mycket talar för att man genom styrketräning kan fortsätta hålla en hög funktionsnivå långt upp i åren. Faktum är att många studier visar att styrketräning är det bästa du kan hålla på med för att hålla kroppen ung.

    Muskelstyrka
    Muskelstyrkan börjar oftast försämras efter fyllda 40. I samband med detta förlorar man nervfibrer. Nervfibrer och nervförbindelser behövs för att musklerna ska utveckla kraft. En förlust av nervfibrer leder till både nedsatt muskelstyrka och sämre balans.

    Tung styrketräning är det bästa sättet att stärka nervsystemet. Det bidrar till att skapa nya nervförbindelser och öka avfyrningen till musklerna, vilket leder till att man behåller styrkan och explosiviteten.

    Skelettstyrka
    Skelettet blir skörare med åren. Hos kvinnor märks det mest då benvävnaden minskar i samband med att östrogennivån sjunker i kroppen.

    Tung styrketräning bidrar till att sätta igång tillväxten av benvävnad. Har man redan som ung eller medelålders ägnat sig åt styrketräning har man med stor sannolikhet byggt upp ett starkt skelett som även håller när man blir äldre. Det går att stärka skelettet till viss del om man börjar styrketräna i samband med att man har drabbats av benskörhet, men det är en långsam och tidskrävande process.

    Andra fördelar
    Men det är inte bara fysiska ålderstecken man kan hålla på avstånd genom att styrketräna. Flera studier har visat att styrketräning har en positiv påverkan på hjärnan. Man har till exempel sett att äldre som styrketränar kan bearbeta information snabbare och förbättra minnet.  Dessutom har man sett att förmågan att anpassa sina handlingar i förhållande till omständigheterna optimerades.
    Styrketräning boostar även immunförsvaret. I olika vetenskapliga studier har man sett att försökspersoner som börjat styrketräna har gradvis fått ett starkare immunförsvar och blivit mindre mottagliga för infektioner.

  • Hälsosamma alternativ till gofika

    Herregud vad lätt det är att börja fika varje dag när man jobbar hemifrån. Inte minst för att det är så tråkigt att sitta isolerad. Plötsligt känns jobbdagen för oss gottegrisar inte komplett utan en halv (eller hel) chokladkaka, bullar eller glass. När sötsuget väl kickar in är det kört. Då hittar man alla ursäkter. Som tur är finns det alternativ till gofika.

    Läs hela inlägget
  • Så tacklar du novembermörkret på bästa sätt

    Novembermörkret har med råge dragit in och deppen, sömnsvårigheterna och det dåliga humöret med det. Att solen skulle titta fram under månaden händer inte ofta. Mörkret innebär att hjärnan inte får tillräckligt mycket stimulans och de flesta känner av segheten och tröttheten. Men det finns knep att ta till för att inte gå under helt och vi har samlat en bunt av de allra bästa!

    Läs hela inlägget
  • Hälsning från vår färdledare Luigi & Amalfikusten

    Vår lokalguide Luigi från Capri sänder här videohälsningar från vackra Amalfikusten och en önskan om att snart ses igen.
    Kustremsan erbjuder ett dramatiskt landskap av azurblått hav, branta klippor och vägar kantade av citronträd och anses av många som Italiens vackraste.

    Under vår vandringsvecka kombinerar vi kultur med natur. Vi vandrar högt över havet omgivna av vidunderligt vackra vyer och hinner besöka ställen som Pompeji, Vesuvius, Positano och Capri.

    Hanna, vår svenske färdledare boende på även hon på Amalfikusten skickar också en hälsning.

  • Hälsning från vår färdledare Agneta & Italien

    Nu har turen kommit till vår färdledare Agneta, som skickar en videohälsning tillsammans med några av våra lokala guider i Italien. De längtar till att vi alla åter besöker Italien och vi på kontoret saknar också Italien. ❤️❤️❤️

  • Så förbättrar du immunförsvaret – 6 enkla tips

    Immunförsvaret är ett av kroppens mest avancerade system som de flesta av oss inte ägnar någon tanke åt så länge vi håller oss friska. Men i dessa pandemitider kan det vara bra att bli påmind om vad du själv kan göra för att immunförsvaret ska fungera så bra som möjligt.

    Läs hela inlägget