Styrketräna när du blir äldre | GoActiveTravel

Resebloggen

  • Därför ska du styrketräna när du blir äldre

    Det är lätt att tro att styrketräning endast handlar om att bli stark och bygga muskler. Men faktum är att styrketräning stärker upp dina leder, ligament, benmassan och skelettet i din kropp. Intensiv styrketräning kan bidra till ett längre och friskare liv.

    Ju äldre vi blir desto mindre blir vår skelettmuskulatur. Muskelfunktionen påverkas, muskelstyrkan reduceras, uthålligheten minskar och risken för fall, skador och höftfrakturer ökar. Men det går att på egen hand påverka hur mycket åren sliter på kroppen. En stor del av det fysiska förfallet hos äldre beror mer på att man har varit inaktiv som ung och medelålders än att man blivit gammal.

    Mycket talar för att man genom styrketräning kan fortsätta hålla en hög funktionsnivå långt upp i åren. Faktum är att många studier visar att styrketräning är det bästa du kan hålla på med för att hålla kroppen ung.

    Muskelstyrka
    Muskelstyrkan börjar oftast försämras efter fyllda 40. I samband med detta förlorar man nervfibrer. Nervfibrer och nervförbindelser behövs för att musklerna ska utveckla kraft. En förlust av nervfibrer leder till både nedsatt muskelstyrka och sämre balans.

    Tung styrketräning är det bästa sättet att stärka nervsystemet. Det bidrar till att skapa nya nervförbindelser och öka avfyrningen till musklerna, vilket leder till att man behåller styrkan och explosiviteten.

    Skelettstyrka
    Skelettet blir skörare med åren. Hos kvinnor märks det mest då benvävnaden minskar i samband med att östrogennivån sjunker i kroppen.

    Tung styrketräning bidrar till att sätta igång tillväxten av benvävnad. Har man redan som ung eller medelålders ägnat sig åt styrketräning har man med stor sannolikhet byggt upp ett starkt skelett som även håller när man blir äldre. Det går att stärka skelettet till viss del om man börjar styrketräna i samband med att man har drabbats av benskörhet, men det är en långsam och tidskrävande process.

    Andra fördelar
    Men det är inte bara fysiska ålderstecken man kan hålla på avstånd genom att styrketräna. Flera studier har visat att styrketräning har en positiv påverkan på hjärnan. Man har till exempel sett att äldre som styrketränar kan bearbeta information snabbare och förbättra minnet.  Dessutom har man sett att förmågan att anpassa sina handlingar i förhållande till omständigheterna optimerades.
    Styrketräning boostar även immunförsvaret. I olika vetenskapliga studier har man sett att försökspersoner som börjat styrketräna har gradvis fått ett starkare immunförsvar och blivit mindre mottagliga för infektioner.

  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget
  • Sill eller ceviche på midsommar?

    Glad midsommar önskar vi er alla! Reseproducent Pernilla på vårt systerbolag Världens Resor ser liknelser mellan vår högtid och den stora Solfestivalen Inte Raymi i Peru. Klicka dig vidare här så bjuder hon på sitt bästa ceviche-recept, Perus nationalrätt med marinerad fisk. Passar perfekt som en komplement till sillen på midsommarbuffén, och kanske kan bli en försmak på den resa till Peru som vi erbjuder i samarbete med Världens Resor över midsommar 2023.

    Läs hela inlägget
  • Sex saker du kan göra för ditt välmående – som är gratis

    Wellness behöver inte kosta skjortan. Här presenterar vi på Go Active Travel sex saker du kan göra för din hälsa som är helt gratis.

    Läs hela inlägget