10 myter om träning – Go Active Travel

Resebloggen

  • 10 myter om träning

    Promenader räknas inte som träning och du måste springa i minst 30 minuter för att bränna kalorier, eller? Många tror att de är experter på träning efter att ha gått på ETT crossfit-pass. Men allt som låter bra behöver inte vara korrekt. Nu slår vi på Go Active hål på de tio vanligaste myterna om träning.

    Promenader är inte träning
    Folk underskattar värdet av att promenera. 30 minuters rask promenad är en bra grund och det är viktigt att variera tempot med gångintervaller.

    Förr eller senare blir man för gammal för att träna
    Det finns studier på folk som är uppåt hundra år som visar påtagliga effekter av exempelvis styrketräning. Man kan bli bättre i alla åldrar. Visste du att styrketräning bland annat hjälper mot ryggsmärta, artros, ledproblem och benskörhet, förbättrar minnet och förhindrar depression?

    Det krävs mycket träning för att få effekt
    Det är den lilla träningen som kan göra stor skillnad och du bränner kalorier från första rörelse vare sig om du tränar i 10 eller 30 minuter. Om du inte är van vid att träna kommer din kropp troligtvis att reagera bra på låg fysisk aktivitet.

    Vältränade människor svettas mer
    Vi svettas för att reglera vår kroppstemperatur. Alla människor är olika i grunden men en vältränad människa svettas inte mer i vardagslivet för det. Däremot kommer det synas vid fysisk aktivitet. 

    Mjölksyran gör dig trött
    Det är inte själva mjölksyran som gör att du får ont i benen när du sprungit långt, utan det är andra reaktioner i kroppen som gör att du blir trött. Faktum är att mjölksyra är en restprodukt som bildas för att utvinna mer energi.

    Konditionsträning hämmar muskelutvecklingen
    Styrketräning är utmärkt att variera med konditionsträning eftersom den hjälper till att underhålla eller till och med öka muskelmassan, ökar ämnesomsättningen och bränner fett.

    Situps fixar sexpacket
    Vi är många som önskar att det gick, men det går inte att punktförbränna fett. Vill du få synliga rutor på magen måste du alltså sänka din totala fettprocent och då krävs mycket konditionsträning kombinerad med styrketräning för snabbare resultat.

    Kvinnor och män ska träna på olika vis
    Det finns ingen inbyggd mekanism som säger att kvinnor ska köra yoga och män ska lyfta tyngder. Visst får kvinnor arbeta mer för att bygga muskler på grund av lägre testosteronhalt men annars är det inte ditt kön – utan dina intressen och förutsättningar som bör styra din träning!

    Träningsresor är bara för elitmotionärer
    Absolut inte. Under Go Actives träningsresor tränar du ofta med den egna kroppen som motstånd och träningen anpassas så att alla kan vara med utifrån sina egna förutsättningar. Det gör att både du som vill komma igång med träningen och du som vill få ny inspiration kommer att få ut massor av veckan.

     Du måste träna minst 20 min innan förbränningen av fett sätter igång
    Det är individuellt när våra kroppar börjar bränna fett. Det bestäms delvis genetiskt, men till största del av träningsnivå, tid och intensitet på träningen. Det som räknas i slutändan är att träning bränner kalorier och om du förbränner mer kalorier än du äter kommer du att gå ner i vikt. 

  • Sill eller ceviche på midsommar?

    Glad midsommar önskar vi er alla! Reseproducent Pernilla på vårt systerbolag Världens Resor ser liknelser mellan vår högtid och den stora Solfestivalen Inte Raymi i Peru. Klicka dig vidare här så bjuder hon på sitt bästa ceviche-recept, Perus nationalrätt med marinerad fisk. Passar perfekt som en komplement till sillen på midsommarbuffén, och kanske kan bli en försmak på den resa till Peru som vi erbjuder i samarbete med Världens Resor över midsommar 2023.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget
  • Sex saker du kan göra för ditt välmående – som är gratis

    Wellness behöver inte kosta skjortan. Här presenterar vi på Go Active Travel sex saker du kan göra för din hälsa som är helt gratis.

    Läs hela inlägget
  • Ät efter kroppens dygnsrytm för en hållbar hälsa

    För att må så bra som möjligt är det viktigt att försöka följa kroppens naturliga, biologiska dygnsrytm. I det här blogginlägget får du stenkoll på den.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Peppe Ekmark

    Peppe Ekmark är en av Sveriges mest fängslande, inspirerande och motiverande föreläsare och coacher inom ämnena försäljning, ledarskap och personlig utveckling. I april är du välkommen till hans kursgård i Toscana för en unik fyradagarskurs som kommer att ge dig verktygen du behöver för att leva originalet® av dig själv fullt ut. Vi fick chansen att ställa några frågor till Peppe inför resan.

    Läs hela inlägget