10 myter om träning – Go Active Travel

Resebloggen

  • 10 myter om träning

    Promenader räknas inte som träning och du måste springa i minst 30 minuter för att bränna kalorier, eller? Många tror att de är experter på träning efter att ha gått på ETT crossfit-pass. Men allt som låter bra behöver inte vara korrekt. Nu slår vi på Go Active hål på de tio vanligaste myterna om träning.

    Promenader är inte träning
    Folk underskattar värdet av att promenera. 30 minuters rask promenad är en bra grund och det är viktigt att variera tempot med gångintervaller.

    Förr eller senare blir man för gammal för att träna
    Det finns studier på folk som är uppåt hundra år som visar påtagliga effekter av exempelvis styrketräning. Man kan bli bättre i alla åldrar. Visste du att styrketräning bland annat hjälper mot ryggsmärta, artros, ledproblem och benskörhet, förbättrar minnet och förhindrar depression?

    Det krävs mycket träning för att få effekt
    Det är den lilla träningen som kan göra stor skillnad och du bränner kalorier från första rörelse vare sig om du tränar i 10 eller 30 minuter. Om du inte är van vid att träna kommer din kropp troligtvis att reagera bra på låg fysisk aktivitet.

    Vältränade människor svettas mer
    Vi svettas för att reglera vår kroppstemperatur. Alla människor är olika i grunden men en vältränad människa svettas inte mer i vardagslivet för det. Däremot kommer det synas vid fysisk aktivitet. 

    Mjölksyran gör dig trött
    Det är inte själva mjölksyran som gör att du får ont i benen när du sprungit långt, utan det är andra reaktioner i kroppen som gör att du blir trött. Faktum är att mjölksyra är en restprodukt som bildas för att utvinna mer energi.

    Konditionsträning hämmar muskelutvecklingen
    Styrketräning är utmärkt att variera med konditionsträning eftersom den hjälper till att underhålla eller till och med öka muskelmassan, ökar ämnesomsättningen och bränner fett.

    Situps fixar sexpacket
    Vi är många som önskar att det gick, men det går inte att punktförbränna fett. Vill du få synliga rutor på magen måste du alltså sänka din totala fettprocent och då krävs mycket konditionsträning kombinerad med styrketräning för snabbare resultat.

    Kvinnor och män ska träna på olika vis
    Det finns ingen inbyggd mekanism som säger att kvinnor ska köra yoga och män ska lyfta tyngder. Visst får kvinnor arbeta mer för att bygga muskler på grund av lägre testosteronhalt men annars är det inte ditt kön – utan dina intressen och förutsättningar som bör styra din träning!

    Träningsresor är bara för elitmotionärer
    Absolut inte. Under Go Actives träningsresor tränar du ofta med den egna kroppen som motstånd och träningen anpassas så att alla kan vara med utifrån sina egna förutsättningar. Det gör att både du som vill komma igång med träningen och du som vill få ny inspiration kommer att få ut massor av veckan.

     Du måste träna minst 20 min innan förbränningen av fett sätter igång
    Det är individuellt när våra kroppar börjar bränna fett. Det bestäms delvis genetiskt, men till största del av träningsnivå, tid och intensitet på träningen. Det som räknas i slutändan är att träning bränner kalorier och om du förbränner mer kalorier än du äter kommer du att gå ner i vikt. 

  • Fem skäl att skaffa en träningskompis

    Vill du komma igång med träningen på allvar under 2022 kan du glömma mottot ”Ensam är stark”. Här listar vi på Go Active fem goda skäl att genast skaffa en träningskompis.

    Läs hela inlägget
  • Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022

    Nu bestämmer vi oss. 2022 är året då vi tar tag i oss själva och vårt välbefinnande. Sagt och gjort. Här kommer tolv vetenskapligt bevisade saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022.

    Läs hela inlägget
  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget
  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget