Så boostar du immunförsvaret – intervju med Food Pharmacy – Go Active Travel

Resebloggen

  • Så boostar du immunförsvaret – intervju med Food Pharmacy

    Tarmflora, anti-inflammatorisk mat och goda bakterier är ord som är hetare än någonsin just nu. Mycket tack vare näringsjägarna Mia Clase och Lina Nertby Aurell som driver Foodpharmacy.se, en av Sveriges största och mest omtyckta vetenskapliga hälsobloggar. Deras mission är att få fler människor är äta lite mer hälsosamt, framför allt genom att äta mer fibrer och antioxidanter via frukt och grönt. Vi på Go Active fick chansen att ställa några frågor till Mia och Lina inför deras resa med oss till Marrakech.

    Maten du stoppar i dig gör skillnad ända långt ned på cellnivå. Det mesta av immunförsvaret sitter ju i tarmen och den senaste forskningen visar att en välbalanserad tarmflora skyddar mot astma, övervikt, diabetes och psykisk ohälsa. Till och med mot vissa typer av cancer. Visste du att det är bakterierna i tarmen som producerar näring, vitaminer, fettsyror och ämnen som kommunicerar med din hjärna och som till stor del avgör om du mår bra eller dåligt? Att hålla de goda bakterierna på bra humör är därför en mycket god idé och det kan Food Pharmacy hjälpa dig med.

    1. Vilka är era bästa och enklaste tips för den som är helt ny på det här med antiinflammatorisk mat?

     Ät mer grönsaker - gärna i stor variation och i många olika färger! Vi ser det lite som vårt kall i livet att försöka få folk att sluta fokusera på vad de ska utesluta och få dem att tänka på vad de kan addera istället. Det blir så mycket roligare och mer hållbart då!

    2. Hur boostar man immunförsvaret inför hösten?

    Eftersom det finns så många fördelar med att äta i säsong (billigare! nyttigare! bättre för miljön!) så fokuserar vi på kål, blåbär, lök, rotfrukter och äpplen i höst. Det kommer med andra ord bli många gröna smoothies, nyttiga bärpajer och rotfruktssoppor framöver. Och så dricker vi mycket te också förstås!

     3. Vilka är era favoritkryddor och varför?

    Innan vi snöade in totalt på tarmfloror och goda bakterier använde vi nästan enbart salt, peppar och buljong när vi kryddade maten. Sedan fick vi lära oss att örter och kryddor är sprängfyllda av antioxidanter, och när vi förstod att de höjer näringen i vilken enkel vardagsrätt som helst började vi botanisera hej vilt i butikens kryddhyllor. Några av våra favoriter är kryddnejlika, kanel, gurkmeja - tre kryddor som ligger i topp när det kommer till just antioxidantinnehåll.


    4. Vad är nyckeln till att få de nya matvanorna att hålla på sikt?

     Vi tror som sagt inte alls på dieter i bemärkelsen att man utesluter saker utan tycker om att tänka på oss som näringsjägare istället. Vårt generaltips är sluta stirra dig blind på hur du ser ut och tänka på hur maten får dig att må istället.


    5. Hur mycket tränar ni och vad?

    Vi tränar rätt mycket och blandar hej vilt - ridning, simning, cykling, hundpromenader, styrketräning och yoga. Just nu har Mia fått dille på en träningsapp på telefonen som hon tränar med var och varannan dag. Precis som med maten så har vi inga pekpinnar utan försöker bara röra på oss så ofta och så mycket som det bara går!

     6. ”Syndar” ni någonsin i matväg och vad stoppar ni i er då?

    Skriker kroppen efter en croissant så tar vi en croissant. Den stora skillnaden är att förr i tiden skrek kroppen efter croissanter, lösgodis och glasstrutar varje dag vilket den inte gör längre. För första gången i våra liv så åker vårt blodsocker inte berg-och-dalbana, vilket gör att vi slipper allt vad blodsockerfall och humörsvängningar heter. Superskönt!

     
    7. Vad är synbiotika?

     Det är något så härligt som probiotika (goda bakterier) och prebiotika (fibrer). Äter man probiotika tillsammans med fibrer så fungerar fibrerna nämligen som en liten matsäck till de goda bakterierna - de hjälper dem att nå hela vägen ner till grovtarmen och väl på plats så hjälper de dem att växa och föröka sig.

     

     8. Vad ser ni mest fram emot med novemberresan till Marrakech?

    Vi har aldrig varit i Marrakech och ser mycket fram emot att få upptäcka en ny stad. Vi hoppas förstås på att få träffa en spännande grupp människor som vi kan få ett roligt utbyte av under de här dagarna.

  • Bohuslän - Vår senaste nyhet i Sverige!

    Här kan ni läsa vår färdledare Wendelas upplevelse av Bohuslän, ett resmål med både natur, kultur och mycket karaktär!

    Läs hela inlägget
  • Restrender 2021 – så har pandemin påverkat oss

    För varje dag som går blir allt fler personer vaccinerade och med det kommer intresset för att resa igen. Det spritter i kroppen av längtan efter nya platser, ny energi och roliga upplevelser. Resebranschen räknar med att det uppdämda behovet kommer att ge en boom i efterfrågan på resor så det är en god idé att säkra din plats så snart som möjligt om du är öppen för att resa. I spåren av pandemin har nya restrender uppstått. Här är sju spår som vi på Go Active tror kommer dominera vårt resande, även framöver.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Madeleine Vall

    I höst kan du följa med vår grymma coach Madeleine Vall på en svettig, glädjefylld träningsvecka till Marbella. Madeleine har gjort en spännande resa från professionell fighter till röda mattan och vi ville veta mer om denna superkvinna och vad man kan förvänta sig om man följer med på resan i oktober.

    Läs hela inlägget
  • Val Gardena - en vandringsfavorit för färdledare Tess

    Vad är det som gör vandring i Val Gardena-dalen till en favorit bland så många av våra resenärer och vår personal. Läs vår färdledare Tess upplevelser av denna del av Dolomiterna.

    Läs hela inlägget
  • Arrangerad vandringsresa i grupp vs. vandra på egen hand

    Det finns i princip tre sätt att vandra på. Helt på egen hand – bara du och världen, på egen hand med ett förbokat vandringspaket i bagaget eller i grupp tillsammans med andra likasinnade. Vad som passar dig bäst, vet bara du, men här kommer några saker att ha i åtanke innan du bokar din vandringsresa.

    Läs hela inlägget