Så kan du förbereda dig fysiskt inför vandringsresan | Go Active Travel

Resebloggen

  • Så kan du förbereda dig fysiskt inför vandringsresan

    Det är absolut inga elitmotionärer som åker på våra vandringsresor, du klarar dig bra med viss vandringsvana och god grundkondition så länge du är fullt frisk. Men vill du njuta maximalt och undvika skador kan det vara bra att ägna sig åt specialanpassad träning innan resan.

    Träna flåset och rätt muskelgrupper
    Det kan vara svårt att hitta kuperad terräng nära där man bor, men tillgång till en backe har de flesta. Leta upp din närmsta rejäla backe och spring upp och gå ner. Då jobbar du med rätt muskelgrupper samt koncentriskt på vägen upp och excentriskt på vägen ner, precis som det ser ut under en vandring. Du tränar också konditionen. Är du helt otränad kan det vara smart att simma eller träna på motionscykel i början eftersom det är mer skonsamt för lederna.

    Gå in dina vandringskängor
    Se till att komma ut i terrängen när du tränar. Ta på dina vandringskängor, du får en liknande känsla som när det är dags på riktigt och har du nya kängor så går du in dem samtidigt som du tränar.

    Träna benen
    Det är benen som ska jobba mest, så se till att träna dessa. Det går utmärkt att träna hemma framför teven om du inte vill hänga på gymmet. Träna utfall, burpees, knäböj, steg upp och ner på pall. Börja i god tid innan det är dags för avresa.

    Träna med ryggsäck och vandringsstavar
    Se till att träna med ryggsäck, överkroppen mår bra av det och hela din kropp får en bra förberedelse inför din resa. Samtidigt testar du din utrustning. Vi rekommenderar också att du vänjer dig vid att använda hopfällbara vandringsstavar. Det hjälper dig med balans och avlastning av knän och höfter, särskilt i nedförsbackarna.

    Glöm aldrig vattnet
    Du måste ha vatten med dig på din vandring, så se till att även ha med det på träningen så vänjer du dig vid att ha vattenflaskan i närheten hela tiden.

    Desto duktigare du har varit på att hålla i gång din träning inför din vandringresa desto roligare kommer du känna att det är. Musklerna svarar i uppförsbackar, lungorna svarar den där dagen ni går lite extra långt. Du kommer att känna dig full av energi och kraft även vid dagens slut.

    Lycka till med dina förberedelser!

     

  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget
  • Sill eller ceviche på midsommar?

    Glad midsommar önskar vi er alla! Reseproducent Pernilla på vårt systerbolag Världens Resor ser liknelser mellan vår högtid och den stora Solfestivalen Inte Raymi i Peru. Klicka dig vidare här så bjuder hon på sitt bästa ceviche-recept, Perus nationalrätt med marinerad fisk. Passar perfekt som en komplement till sillen på midsommarbuffén, och kanske kan bli en försmak på den resa till Peru som vi erbjuder i samarbete med Världens Resor över midsommar 2023.

    Läs hela inlägget
  • Sex saker du kan göra för ditt välmående – som är gratis

    Wellness behöver inte kosta skjortan. Här presenterar vi på Go Active Travel sex saker du kan göra för din hälsa som är helt gratis.

    Läs hela inlägget