Nyttiga mellanmål | Go Active Travel

Resebloggen

  • Hälsosamma alternativ till gofika

    Herregud vad lätt det är att börja fika varje dag när man jobbar hemifrån. Inte minst för att det är så tråkigt att sitta isolerad. Plötsligt känns jobbdagen för oss gottegrisar inte komplett utan en halv (eller hel) chokladkaka, bullar eller glass. När sötsuget väl kickar in är det kört. Då hittar man alla ursäkter. Som tur är finns det alternativ till gofika.

    Vi som jobbar hemifrån är nu inne på över ett halvår i "självvald" isolering och det är inte helt lätt att hålla lågan uppe på distans. Det som var lite skönt i början: att slippa resväg till och från jobbet och störande avbrott är förstås fortfarande uppskattat, men väger inte upp frånvaron av sociala möten. Vi på Go Active saknar småsnacket vid kaffeautomaten, spontana idéutbyten, jobbsnacket på lunchen med våra kollegor. Kort sagt känslan av att vara en del av ett sammanhang och inte en isolerad hemma-ö i otvättat hår och pyjamasbyxor.

    Tristessen som nu börjar infinna sig riskerar bland annat att ta sig uttryck i allt fler dagliga fikaraster. Fredagsfikat har fått sällskap av måndags-, tisdags, onsdags- och torsdagsfikat. Och det är ju klart, det är väldigt lätt att ta en omväg till datorn förbi skafferiet eller kylskåpet. Men för din egen skull, se till att det du stoppar i munnen varje gång inte är en cafémuffins från ditt lokala bageri, stor som ett husdjur. Här kommer våra bästa tips på enkla och snabba alternativ till traditionell gofika:

     

    ·         Fruktsmoothie med blåbär, banan, hallon, äpple och en nypa gojibär

    ·         Naturell yoghurtsmoothie med mango, banan och ingefära

    ·         Skivad gurka med mandelsmör och örtsalt

    ·         Banan med cashewsmör och kardemumma

    ·         Skivade jordgubbar med jordnötssmör och honung

    ·         Skivad avokado med tomatskivor, groddar och örtsalt

     

    Har du tid att förbereda mellanmålet, satsa på:

    ·         Energibollar

    ·         Chiapudding med apelsin

    ·         Nyttig Flapjack

    ·         Trailmix


    Här hittar du massor recept på mellanmål och annan nyttig mat!

  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    Läs hela inlägget
  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget