Ät efter kroppens dygnsrytm | Go Active Travel

Resebloggen

  • Ät efter kroppens dygnsrytm för en hållbar hälsa

    För att må så bra som möjligt är det viktigt att försöka följa kroppens naturliga, biologiska dygnsrytm. I det här blogginlägget får du stenkoll på den.

    Att VAD vi äter spelar roll är sen gammalt, men visste du att NÄR vi äter också har betydelse för vår allmänna hälsa? Det är ett faktum att kroppen under vissa timmar av dygnet jobbar med att ta upp näringen från maten, andra med att göra sig av med avfallsprodukterna. Om du vill må så bra som möjligt kan du prova att försöka följa kroppens naturliga, biologiska dygnsrytm. I det här blogginlägget får du stenkoll på den.

    Kroppens naturliga, biologiska, dygnsrytm ut så här:

    Första delen av dygnet
    12–20 – Upptag; vi äter, smälter maten, tar upp näringen via tarmarna och skickar ut den till kroppens olika delar.

    Andra delen av dygnet
    20–04 – Tillgodogörande; näringen absorberas och används till det den behövs för.

    Tredje delen av dygnet
    04–12 – Utrensning; kroppen gör sig av med avfallsprodukter, toxiner, rester den inte behöver eller längre har nytta av. Tarmrörelsen kommer i gång under denna period.

    Om du vill stötta din kropp i utrensningen, en process som har mycket stor betydelse för din allmänna hälsa bör du, enligt den senaste forskningen, koncentrera ditt matintag till den första delen av dygnet och därmed inte äta någonting innan klockan 12 eller efter klockan 20. Känns det svårt att fasta varje dag fram till klockan 12 så prova att endast äta färsk frukt eller smoothies. Frukt innehåller mycket vatten och fibrer och hjälper således utrensningen, dessutom kräver det lite energi att omsätta och ger kroppen en bra start med massa vitaminer och mineraler.

    Vill du lära dig mer om hur du kan äta efter koppens dygnsrytm för en hållbar hälsa, surfa in på vår populära coach Charlotte Fredrikssons hemsida. Charlotte är förutom yogalärare, även kostrådgivare och hälsoföreläsare.

     


  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget
  • Sex saker du kan göra för ditt välmående – som är gratis

    Wellness behöver inte kosta skjortan. Här presenterar vi på Go Active Travel sex saker du kan göra för din hälsa som är helt gratis.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Peppe Ekmark

    Peppe Ekmark är en av Sveriges mest fängslande, inspirerande och motiverande föreläsare och coacher inom ämnena försäljning, ledarskap och personlig utveckling. I april är du välkommen till hans kursgård i Toscana för en unik fyradagarskurs som kommer att ge dig verktygen du behöver för att leva originalet® av dig själv fullt ut. Vi fick chansen att ställa några frågor till Peppe inför resan.

    Läs hela inlägget
  • Tyrolen i mitt hjärta – Om Ischgl som vandringsdestination

    I sommar kan du följa med oss på Go Active på en oförglömlig vandringsresa till Ischgl. I bloggen berättar vår färdledare Wendela om varför just detta resmål är hennes favorit.

    Läs hela inlägget
  • Kuperad och naturskön vandring i dramatiska Cornwall

    I grönskande Cornwall är du en hårsmån från svallande hav och pudermjuka stränder samtidigt som du står mitt i landsbygdsidyllen. Naturen är perfekt för vandring, vilket fler och fler upptäcker. Go Acitve Travels Eva Flygh har varit ett flertal gånger i Cornwall och berättar om dess skönhet, om resans innehåll och om varför hon älskar att vandra i området.

    Läs hela inlägget