Så äter du nyttigt under semestern | Go Active

Resebloggen

  • Så äter du nyttigt under semestern

    Sommar, sol och ledighet innebär ofta snabba, onyttiga lösningar och brist på planering när det kommer till vad vi stoppar i oss. Kanske befinner du dig i en sommarstuga, på besök hos vänner, i en bil på väg någonstans eller på stranden. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Här kommer därför våra bästa tips kring hur du äter nyttigt under semestern.

    1. Låt inte blodsockret åka jojo
    Ät regelbundet så att ditt blodsocker hålls på en jämn nivå. Det i sin tur hjälper dig reglera hungerkänslorna och sötsuget.

    2. Välj nyttiga snacks
    Självklart ska du inte förbjuda dig själv att dricka rosévin, äta chips eller glass under semestern. Däremot behöver du inte göra det varje dag. Försök att ha tillgång till goda nyttigheter. Jordgubbar, hallon och färska primörer som du kan ha som snacks när suget sätter in.

    3. Laga riktig mat
    Ägna mer tid åt matlagning under semestern när tiden faktiskt finns och om du har barn så låt dem vara med. Barn tycker ofta att mat de har lagat själv är godare.

    4. Förbered din egen matsäck
    Om du åker bil – ladda upp med mat från en riktigt mataffär och förvara den i en kylväska. Ta med bra mat som grillad kyckling, keso, kvarg, frukt och morötter istället för att stanna vid en korvkiosk.

    5. Inför inga onyttiga vanor 
    Försök att inte avvika från dina dagliga rutiner alltför mycket. Om du inte äter rostade mackor med Nutella hemma – varför ska du börja med det nu?

    6. Håll koll på vad du dricker
    Slush kanske ser lockande ut, men innehåller mycket skräp. Drick mycket vatten! Vill du ha något lite festligare kan du göra iste. Det ökar förbränningen, släcker törsten och innehåller mycket antioxidanter.

    7. Fastna inte vid dessertbordet
    Ska du iväg utomlands på en all inclusive-resa? Försök främst välja frukt från efterrättsbordet. Satsa på frukt som du inte äter hemma i vanliga fall så känns det lite lyxigare.

     

     

     

     

     

     

  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    Läs hela inlägget
  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget