Så äter du nyttigt under semestern | Go Active

Resebloggen

  • Så äter du nyttigt under semestern

    Sommar, sol och ledighet innebär ofta snabba, onyttiga lösningar och brist på planering när det kommer till vad vi stoppar i oss. Kanske befinner du dig i en sommarstuga, på besök hos vänner, i en bil på väg någonstans eller på stranden. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Här kommer därför våra bästa tips kring hur du äter nyttigt under semestern.

    1. Låt inte blodsockret åka jojo
    Ät regelbundet så att ditt blodsocker hålls på en jämn nivå. Det i sin tur hjälper dig reglera hungerkänslorna och sötsuget.

    2. Välj nyttiga snacks
    Självklart ska du inte förbjuda dig själv att dricka rosévin, äta chips eller glass under semestern. Däremot behöver du inte göra det varje dag. Försök att ha tillgång till goda nyttigheter. Jordgubbar, hallon och färska primörer som du kan ha som snacks när suget sätter in.

    3. Laga riktig mat
    Ägna mer tid åt matlagning under semestern när tiden faktiskt finns och om du har barn så låt dem vara med. Barn tycker ofta att mat de har lagat själv är godare.

    4. Förbered din egen matsäck
    Om du åker bil – ladda upp med mat från en riktigt mataffär och förvara den i en kylväska. Ta med bra mat som grillad kyckling, keso, kvarg, frukt och morötter istället för att stanna vid en korvkiosk.

    5. Inför inga onyttiga vanor 
    Försök att inte avvika från dina dagliga rutiner alltför mycket. Om du inte äter rostade mackor med Nutella hemma – varför ska du börja med det nu?

    6. Håll koll på vad du dricker
    Slush kanske ser lockande ut, men innehåller mycket skräp. Drick mycket vatten! Vill du ha något lite festligare kan du göra iste. Det ökar förbränningen, släcker törsten och innehåller mycket antioxidanter.

    7. Fastna inte vid dessertbordet
    Ska du iväg utomlands på en all inclusive-resa? Försök främst välja frukt från efterrättsbordet. Satsa på frukt som du inte äter hemma i vanliga fall så känns det lite lyxigare.

     

     

     

     

     

     

  • Fem skäl att skaffa en träningskompis

    Vill du komma igång med träningen på allvar under 2022 kan du glömma mottot ”Ensam är stark”. Här listar vi på Go Active fem goda skäl att genast skaffa en träningskompis.

    Läs hela inlägget
  • Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022

    Nu bestämmer vi oss. 2022 är året då vi tar tag i oss själva och vårt välbefinnande. Sagt och gjort. Här kommer tolv vetenskapligt bevisade saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022.

    Läs hela inlägget
  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget
  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget