Möt Shirin Djavidi – entreprenören med ett holistiskt träningskoncept – Go Active Travel

Resebloggen

  • Möt Shirin Djavidi – entreprenören med ett holistiskt träningskoncept

    Shirin Djavidi är en av våra återkommande coacher som med flertalet träningsresor till olika delar av världen inspirerar, peppar och utmanar deltagare i styrka, kondition och yoga. Med en gedigen bakgrund som personlig tränare, yogalärare och journalist inom träning och hälsa föreläser hon gärna om att försöka få alla bitar på plats i livet för att kunna bli en så lycklig, stark och frisk människa som möjligt. I höst leder hon tre av Go Actives träningsresor och vi träffade henne för att prata lite om dem, om varför kombinationen yoga och jogga är the way to go och om hennes koncept SKY Training.

    Du har precis flyttat hem till Sverige igen efter en tid på Mallorca. Berätta, varför flyttade du hem?
    Det var dags helt enkelt. Vi har bott på Mallorca i fem år och ville gå vidare. Mallorca är underbart på många sätt, men vi kände att framtiden just nu finns i Sverige. Jag och min man är entreprenörer båda två och behöver vårda våra varumärken. Mallorca finns kvar och jag har dessutom privilegiet att leda flera träningsresor dit med Go Active.

    Vad gör du nu?
    Jag fortsätter att undervisa, både som personlig tränare och yogalärare. Jag kommer att hålla fasta klasser på Yogayama Sjöstan från och med augusti, och under sommaren undervisar jag utomhus på Warfsholm pensionat på Gotland tre dagar i veckan. Utöver det har jag alla härliga träningsresor med Go Active och håller redan på att planera resor till våren och hösten nästa år. Det kommer bli en del skrivande också. Jag har jobbat som journalist i över 20 år och det kommer jag fortsätta med. Och när jag får tid över ska jag fortsätta skriva på min feel good triologibok.

    Vad tränar du helst under sommaren?
    Jag brukar försöka följa ett slags mönster under sommaren, annars kan jag lätt ligga i hängmattan lite för mycket. Självklart är det positivt på sitt sätt, men jag blir otroligt understimulerad och trivs inte med det. Därför varvar jag varannan dag yoga och varannan dag jogga. Jag lägger även till lite styrketräning med mina kettlebells på gräsmattan.

    Berätta varför det är bra att kombinera kondition med yoga.
    Om jag springer för mycket får jag lätt stela höftböjare och blir liksom allmänt stel. Det blir helt enkelt för monotont och för hårt. Om jag bara yogar får jag inte någon effektiv styrketräning som musklerna också behöver och inte heller någon konditionsträning. Alla delar är viktiga för att det ska bli en bra balans mellan hjärta, muskler och huvud. Det är först när du får ihop alla dessa delar som träningen blir holistisk och hållbar och bygger från alla håll.

    Du kommer att coacha några kommande Go Active-resor i höst. Berätta mer om dem!
    Jaaaaaaa, det ska bli superkul!!! Just nu ligger tre fantastiska resor ute som jag kommer coacha. Den första går till vackra Badacsony i Ungern i september. Det är ett helt nytt resmål både för mig och Go Active och det ska bli jättekul. Jag kommer köra helt efter mitt koncept SKY Training där vi under en långhelg bland annat kommer jogga bland vinrankor, yoga i soluppgången, bada i varma källor, meditera och köra fysträning och förlänga sommaren på bästa sätt.

    I månadsskiftet oktober/november reser vi till Porto i Portugal. Det är en aktiv familjeresa, där även mina egna barn kommer följa med. Vi bor nära havet på ett sport- och aktivitetshotell där det bland annat ingår SUP och cykling.

    Senare i november åker vi till en av mina favoritplatser på jorden, South Beach Miami. Tillsammans med min vän och kollega Tanja Djelevic kör vi en vecka fylld av all slags träning, en riktig supermix av bland annat löpning, yoga, strandträning och meditation. Det blir också tid för utflykter, sol, bad och shopping för den som vill. Jag tror deltagarna kommer komma hem väldigt påfyllda med motivation och ny kunskap. Vi kommer även att föreläsa, samt att dela med oss mycket av våra personliga tips och råd under hela veckan.  

    Du nämnde ditt eget koncept SKY Training – berätta mer om det.
    Det är ett koncept som jag tog fram för några år sedan då jag knöt ihop säcken med den träningserfarenheten jag har. Jag är personlig tränare och har dessutom mycket kunskap inom konditionsträning. Men för några år sedan blev jag utbränd och där började ett frö att gro med min idé. Jag kunde varken springa eller träna, jag orkade helt enkelt inte, och tvingade mig själv därför att börja yoga och meditera. Jag hade yogat många år innan men hade aldrig förstått själva essensen, samtidigt som jag teoretiskt visste vad yoga och meditation kan göra för kroppen och helandet. Så jag utbildade mig till yogalärare och förstod då att det var just det här som fattades i min träning, och märkte senare att det var fler än bara jag som kände samma sak.  Och vad skulle jag göra av allt det här nu då? Jag gillar att undervisa i något jag själv har upplevt, något som är genuint och autentiskt, så jag började laborera med orden Styrka, Kondition och Yoga, som resulterade i SKY Training. Ett program bestående av de tre komponenter som jag anser är absolut viktigast inom hållbar och holistisk träning, hälsa och välmående.

    Följ Shirin på hennes instakonton: shapebyshirin & skytrainingbyshirin

     

  • Fem skäl att skaffa en träningskompis

    Vill du komma igång med träningen på allvar under 2022 kan du glömma mottot ”Ensam är stark”. Här listar vi på Go Active fem goda skäl att genast skaffa en träningskompis.

    Läs hela inlägget
  • Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022

    Nu bestämmer vi oss. 2022 är året då vi tar tag i oss själva och vårt välbefinnande. Sagt och gjort. Här kommer tolv vetenskapligt bevisade saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022.

    Läs hela inlägget
  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget
  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget