Så får du en hälsosam jul – Go Active Travel

Resebloggen

  • Så får du en hälsosam jul

    Julen är ju knappast den hälsosammaste tiden på året och självklart ska man passa på att både äta och njuta utan dåligt samvete, men det kan ändå vara bra att ha med sig några hälsosamma mat- och motionstips i bakhuvudet inför den stundande högtiden.

    1. Se till att julen inte håller på i sex veckor. För många varar julen från 1 advent till efter nyår. Eller i värsta fall ända fram till påska. Försök följa dina vanliga rutiner fram till själva julhelgen, så blir det inte så många dagar med extra allt.

    2. Gå inte hungrig till julminglet, glöggfesten eller adventsfikat. Då är risken att du äter dig mätt på kakor och sötsaker.

    3. Planera in rörliga aktiviteter med hela familjen: långpromenader, skidor, skridskor. Gå en långpromenad innan julbordet… eller efter.

    4. Begränsa alkoholen … alkohol är den största källan till att man får i sig för mycket kalorier.

    5. Drick inte julmust, julöl eller snaps när du är törstig – drick vatten!

    6. Ta flera mindre omgångar av maten istället för en stor portion.

    7. Fokusera på julbordets nyttigheter som grönsaker, frukt, mandlar, nötter, olika typer av kål, lutfisk och sill.

    8. Väv in vardagsmotionen som att jaga runt efter småbarn, ta trapporna istället och så vidare. Det gäller att hitta de där genvägarna till fysisk aktivitet. 

    9. Planera in träningen, hinner du inte ett långt pass kör ett kortare.

    10. Överväg en träningsresa till våren så vet du att du börjar 2021 på absolut bästa sätt.

  • Fem skäl att skaffa en träningskompis

    Vill du komma igång med träningen på allvar under 2022 kan du glömma mottot ”Ensam är stark”. Här listar vi på Go Active fem goda skäl att genast skaffa en träningskompis.

    Läs hela inlägget
  • Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022

    Nu bestämmer vi oss. 2022 är året då vi tar tag i oss själva och vårt välbefinnande. Sagt och gjort. Här kommer tolv vetenskapligt bevisade saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022.

    Läs hela inlägget
  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget
  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget