Så får du en hälsosam jul – Go Active Travel

Resebloggen

  • Så får du en hälsosam jul

    Julen är ju knappast den hälsosammaste tiden på året och självklart ska man passa på att både äta och njuta utan dåligt samvete, men det kan ändå vara bra att ha med sig några hälsosamma mat- och motionstips i bakhuvudet inför den stundande högtiden.

    1. Se till att julen inte håller på i sex veckor. För många varar julen från 1 advent till efter nyår. Eller i värsta fall ända fram till påska. Försök följa dina vanliga rutiner fram till själva julhelgen, så blir det inte så många dagar med extra allt.

    2. Gå inte hungrig till julminglet, glöggfesten eller adventsfikat. Då är risken att du äter dig mätt på kakor och sötsaker.

    3. Planera in rörliga aktiviteter med hela familjen: långpromenader, skidor, skridskor. Gå en långpromenad innan julbordet… eller efter.

    4. Begränsa alkoholen … alkohol är den största källan till att man får i sig för mycket kalorier.

    5. Drick inte julmust, julöl eller snaps när du är törstig – drick vatten!

    6. Ta flera mindre omgångar av maten istället för en stor portion.

    7. Fokusera på julbordets nyttigheter som grönsaker, frukt, mandlar, nötter, olika typer av kål, lutfisk och sill.

    8. Väv in vardagsmotionen som att jaga runt efter småbarn, ta trapporna istället och så vidare. Det gäller att hitta de där genvägarna till fysisk aktivitet. 

    9. Planera in träningen, hinner du inte ett långt pass kör ett kortare.

    10. Överväg en träningsresa till våren så vet du att du börjar 2021 på absolut bästa sätt.

  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Shirin Djavidi

    Shirin Djavidi är en av våra mest omtyckta coacher. I höst kan du följa med henne till Mallorca som tidigare varit hennes hem eller till Selma Spa i Sunne. Vill du veta mer om Shirin och resorna? Läs vidare nedan!

    Läs hela inlägget
  • Upptäck det genuina Ligurien med mig, Guido

    Vår populära guide och reseledare Guido berättar om vår unika vandringsresa till Ligurien där du får uppleva kanske världens mest pittoreska byar, men slipper trängas med andra turister.

    Läs hela inlägget