Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad – Go Active Travel

Resebloggen

  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Hälsofördelarna med vinterbad är många. Du bli piggare, får bättre immunförsvar, blir starkare mentalt och får högre ämnesomsättning. Börja bada utomhus redan nu så hinner du vänja dig vid att vattnet blir kallare. Sedan är det plötsligt vinter och då får du göra en vak. Voilá – vinterbadare! Här kommer bästa tipsen för att komma igång.

    OBS! Om du har medicinska problem eller känner dig osäker på hälsan så ska du rådgöra med en läkare innan du hoppar i plurret utanför den normala badsäsongen. En annan viktig sak är att aldrig någonsin bada ensam

    1. Är du nybörjare så börja gärna med att duscha kallt. Första gången räcker tio sekunder. Andas lugnt och jämnt och räkna till tio andetag. Nästa gång kör du tjugo sekunder. När du fixar två minuter kan du absolut klara vinterbad!

    2. Bada på en plats du känner till, med sällskap och i dagsljus. Ta med dig badrock, två handdukar (en för håret och en att stå på), skor utan snören, lösa kläder och mössa.

    3. Stanna upp innan du går i vattnet. Samla dig, andas djupt och känn hur varje andetag fyller dig med värme och lugn.

    4. Gå ner i vattnet långsamt och varsamt. Var närvarande i nuet, notera hur vattnet känns mot din kropp. Andas lugnt, även om du får impulsen att hålla andan.

    5. Kom ner lugnt i vattnet, fortsätt att andas in och ut i lugna, långsamma andetag. Stanna inte i vattnet särskilt länge, 5–20 sekunder kan räcka. Doppa inte huvudet om du är nybörjare.

    6. Notera din andning i vattnet och känslan i din kropp. Försök möta kroppens reflexer att vilja flyga upp ur vattnet med att samla dig och vara lugn. Gå upp ur vattnet lugnt och försiktigt.

    7. Drick gärna något varmt om du inte har tillgång till bastu.

     

  • Marocko - en vandring genom flera världar

    Följ med vår färdledare Wendela till Marocko. Här berättar hon hur det är att vandra i spektakulära bergsområden och få en inblick i vardagslivet, långt från allfarvägarna!

    Läs hela inlägget
  • Så kan du förbereda dig fysiskt inför vandringsresan

    Det är absolut inga elitmotionärer som åker på våra vandringsresor, du klarar dig bra med viss vandringsvana och god grundkondition så länge du är fullt frisk. Men vill du njuta maximalt och undvika skador kan det vara bra att ägna sig åt specialanpassad träning innan resan.

    Läs hela inlägget
  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget