Så förbättrar du immunförsvaret – 6 enkla tips – Go Active Travel

Resebloggen

  • Så förbättrar du immunförsvaret – 6 enkla tips

    Immunförsvaret är ett av kroppens mest avancerade system som de flesta av oss inte ägnar någon tanke åt så länge vi håller oss friska. Men i dessa pandemitider kan det vara bra att bli påmind om vad du själv kan göra för att immunförsvaret ska fungera så bra som möjligt.

    Hur många rubriker har du inte läst om gurkmeja, superbär och ingefära som några slags universella recept för ett ”super-försvar”? Faktum är att det i dag varken finns vetenskapliga bevis för exakt vilka faktorer som påverkar immunförsvaret eller hur man ska äta för att det ska fungera optimalt. Det finns dock några säkra kort. Du har säkert hört flera av tipsen förut, men de tål att upprepas.

    Prioritera sömnen för kroppens återhämtning. Det finns ingen standardtid, men det rör sig om 7–9 timmar per natt. När vi sover produceras de flesta viktiga antioxidanterna och antistresshormonerna.

    Stärk din tarmflora med frukt, råa grönsaker, bär, nötter, frön, korn, råg, baljväxter, rotfrukter och syrade mjölkprodukter. Det är kalasmat för tarmarna och i dem sitter drygt 70% av vårt immunförsvar.  

    Träna lagom och regelbundet – Regelbunden fysisk aktivitet har positiv påverkan på NK-cellerna, natural killer cells, vilka är kroppens första svar mot infektioner.

    Stressa mindre – Lättare sagt än gjort, men inte mindre viktigt för det! Långvarig stress kan skapa obalans i tarmfloran och leder till ett försämrat immunförsvar. Meditera, yoga, gå promenader, skratta, ta en powernap eller prova mindfulness. Försök fokusera på det som är positivt och bibehålla ditt lugn.

    Få ordentligt med frisk luft och solljus – Försök ta vara på att dagarna nu är ljusare och gå gärna många promenader så du både kan andas frisk luft och få ta del av solljuset (det gör också att du sover bättre på kvällen).

    Skippa alkohol och rökning
    Rökning försämrar immunförsvaret både lokalt i lungorna och allmänt. Stora mängder alkohol har också en negativ effekt.

  • Fem skäl att skaffa en träningskompis

    Vill du komma igång med träningen på allvar under 2022 kan du glömma mottot ”Ensam är stark”. Här listar vi på Go Active fem goda skäl att genast skaffa en träningskompis.

    Läs hela inlägget
  • Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022

    Nu bestämmer vi oss. 2022 är året då vi tar tag i oss själva och vårt välbefinnande. Sagt och gjort. Här kommer tolv vetenskapligt bevisade saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022.

    Läs hela inlägget
  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget
  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget