Hemligheten bakom ett långt och friskt liv – Go Active Travel

Resebloggen

  • Hemligheten bakom ett långt och friskt liv

    Det finns platser på vår planet där människor lever lyckliga och är friska till över 100 års ålder. Dessa platser kallas för blå zoner och människor som bor där brukar inte bara leva längre, utan lever också ett bättre liv, förskonade från åldersrelaterade sjukdomar. Vad är hemligheten bakom den höga åldern? Och vad kan du själv göra för att leva länge?

    Det finns fem blå zoner i världen: Nicoyahalvön i Costa Rica, Sardinien i Italien, Ikaria i Grekland, Loma Linda i Kalifornien USA och Okinawa i Japan. I dessa områden är det inte ovanligt att fira sin nittionde födelsedag, och även hundrade. Även om platserna är spridda över hela världen och har olika kosthållning och livsstil, delar de alla vissa karaktäristiska drag som kan bidra till ett längre liv med bättre hälsa.

    Människorna i de blå zonerna röker ofta mindre, rör på sig mer (på en måttlig nivå), odlar i sina egna trädgårdar och prioriterar familj och vänner. Kosten baseras ofta på grönsaker och har ett relativt lågt proteininnehåll, särskilt vad gäller animaliskt protein. Gemensamt för dessa fem platser på jorden är också att de har en enastående natur, med azurblått vatten, rik växtlighet, och varierat landskap som i all sin skönhet också erbjuder optimala förhållanden för näringsrik odling.

    Vikten av ett socialt sammanhang
    I en omfattande studie med 3,4 miljoner deltagare, utförd av Birmingham Young University, kunde man konstatera att ensamhet är lika stor bidragande faktor till för tidig död, som fetma och rökning. I de blå zonerna lever man sällan ensam. Där kretsar livet till stor del runt sociala sammanhang som ett självklart inslag för välbefinnande. Man investerar tid och energi i sina barn, tar hand om mor- och farföräldrar och många har en och samma livspartner genom hela livet. Och att barnen ofta har nära band till sina mor- och farföräldrar kan vara en bidragande orsak till att de äldre är mindre sjukdomsdrabbade. 

    De nio viktigaste nycklarna: Så kan du själv öka förutsättningarna för ett långt och lyckligt liv:

    • Rör på dig: Ställ bilen och ta istället cykeln till jobbet och välj gärna en promenad som avslappning. Det är den livsviktiga vardagsmotionen som gör skillnad.

    • Ha ett syfte: Lev på ett sätt som känns meningsfullt för dig.

    • Sakta ner: Hantera stress dagligen genom till exempel en tupplur eller meditation.

    • 80 procentsregeln: Ät dig  mätt till 80%. Inte mer.

    • Ät växtrik kost: Bönor och linser är basen för de flesta 100-åringar i de blå zonerna.

    • Drick Vin: I måttlig och balanserad mängd anses vin vara hälsosamt.

    • Hitta likasinnade: Tillbringa tid med människor som också vill leva på ett hållbart och hälsosamt sätt.

    • Känn tillhörighet: De flesta människor inom de blå zonerna har någon typ av trosbaserad gemenskap och ”tribe” som de tillhör.

    • Satsa på familjen: Att visa mycket kärlek till sin familj, både sin partner, sina barn och sina föräldrar har visat sig spela stor roll för välbefinnandet.

    Efterlängtad resa: Åldrandets Gåta

    Följ med i höst då Go Active, i samarbete med SvD Accent och tillsammans med vetenskapsjournalisten Henrik Ennart, reser till Acciaroli i södra Italien. Där lever nämligen, precis som i de blå zonerna, ett högt antal människor med hundra år på nacken eller mer. Under resan går vi på djupet för att ta reda på hemligheten bakom deras långa, friska liv. Vi gör utflykter till historiska platser, smakar på lokalproducerad mat, dricker gott vin och vandrar på leder med hisnande vacker utsikt över Medelhavet och Cilentos kust. Vi träffar 100-åringar och yogar med Charlotte Fredriksson. Sist men inte minst, lyssnar vi på mycket intressanta föreläsningar med Henrik Ennart om åldrandets gåta och tarmflorans fenomenala påverkan på vår hälsa.

  • Marocko - en vandring genom flera världar

    Följ med vår färdledare Wendela till Marocko. Här berättar hon hur det är att vandra i spektakulära bergsområden och få en inblick i vardagslivet, långt från allfarvägarna!

    Läs hela inlägget
  • Så kan du förbereda dig fysiskt inför vandringsresan

    Det är absolut inga elitmotionärer som åker på våra vandringsresor, du klarar dig bra med viss vandringsvana och god grundkondition så länge du är fullt frisk. Men vill du njuta maximalt och undvika skador kan det vara bra att ägna sig åt specialanpassad träning innan resan.

    Läs hela inlägget
  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget