Hemligheten bakom ett långt och friskt liv – Go Active Travel

Resebloggen

  • Hemligheten bakom ett långt och friskt liv

    Det finns platser på vår planet där människor lever lyckliga och är friska till över 100 års ålder. Dessa platser kallas för blå zoner och människor som bor där brukar inte bara leva längre, utan lever också ett bättre liv, förskonade från åldersrelaterade sjukdomar. Vad är hemligheten bakom den höga åldern? Och vad kan du själv göra för att leva länge?

    Det finns fem blå zoner i världen: Nicoyahalvön i Costa Rica, Sardinien i Italien, Ikaria i Grekland, Loma Linda i Kalifornien USA och Okinawa i Japan. I dessa områden är det inte ovanligt att fira sin nittionde födelsedag, och även hundrade. Även om platserna är spridda över hela världen och har olika kosthållning och livsstil, delar de alla vissa karaktäristiska drag som kan bidra till ett längre liv med bättre hälsa.

    Människorna i de blå zonerna röker ofta mindre, rör på sig mer (på en måttlig nivå), odlar i sina egna trädgårdar och prioriterar familj och vänner. Kosten baseras ofta på grönsaker och har ett relativt lågt proteininnehåll, särskilt vad gäller animaliskt protein. Gemensamt för dessa fem platser på jorden är också att de har en enastående natur, med azurblått vatten, rik växtlighet, och varierat landskap som i all sin skönhet också erbjuder optimala förhållanden för näringsrik odling.

    Vikten av ett socialt sammanhang
    I en omfattande studie med 3,4 miljoner deltagare, utförd av Birmingham Young University, kunde man konstatera att ensamhet är lika stor bidragande faktor till för tidig död, som fetma och rökning. I de blå zonerna lever man sällan ensam. Där kretsar livet till stor del runt sociala sammanhang som ett självklart inslag för välbefinnande. Man investerar tid och energi i sina barn, tar hand om mor- och farföräldrar och många har en och samma livspartner genom hela livet. Och att barnen ofta har nära band till sina mor- och farföräldrar kan vara en bidragande orsak till att de äldre är mindre sjukdomsdrabbade. 

    De nio viktigaste nycklarna: Så kan du själv öka förutsättningarna för ett långt och lyckligt liv:

    • Rör på dig: Ställ bilen och ta istället cykeln till jobbet och välj gärna en promenad som avslappning. Det är den livsviktiga vardagsmotionen som gör skillnad.

    • Ha ett syfte: Lev på ett sätt som känns meningsfullt för dig.

    • Sakta ner: Hantera stress dagligen genom till exempel en tupplur eller meditation.

    • 80 procentsregeln: Ät dig  mätt till 80%. Inte mer.

    • Ät växtrik kost: Bönor och linser är basen för de flesta 100-åringar i de blå zonerna.

    • Drick Vin: I måttlig och balanserad mängd anses vin vara hälsosamt.

    • Hitta likasinnade: Tillbringa tid med människor som också vill leva på ett hållbart och hälsosamt sätt.

    • Känn tillhörighet: De flesta människor inom de blå zonerna har någon typ av trosbaserad gemenskap och ”tribe” som de tillhör.

    • Satsa på familjen: Att visa mycket kärlek till sin familj, både sin partner, sina barn och sina föräldrar har visat sig spela stor roll för välbefinnandet.

    Efterlängtad resa: Åldrandets Gåta

    Följ med i höst då Go Active, i samarbete med SvD Accent och tillsammans med vetenskapsjournalisten Henrik Ennart, reser till Acciaroli i södra Italien. Där lever nämligen, precis som i de blå zonerna, ett högt antal människor med hundra år på nacken eller mer. Under resan går vi på djupet för att ta reda på hemligheten bakom deras långa, friska liv. Vi gör utflykter till historiska platser, smakar på lokalproducerad mat, dricker gott vin och vandrar på leder med hisnande vacker utsikt över Medelhavet och Cilentos kust. Vi träffar 100-åringar och yogar med Charlotte Fredriksson. Sist men inte minst, lyssnar vi på mycket intressanta föreläsningar med Henrik Ennart om åldrandets gåta och tarmflorans fenomenala påverkan på vår hälsa.

  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    Läs hela inlägget
  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget