Undvik påskfällorna och njut med gott samvete! – Go Active Travel

Resebloggen

  • Undvik påskfällorna och njut med gott samvete!

    Snart stundar påsken! Härliga bufféer dukas upp på borden, vi pyntar och målar ägg i färggranna kulörer och påskägg fylls till bredden med godis och choklad. Maten är ofta väldigt energirik, men det finns massor av bra alternativ på det traditionella påskbordet. Go Active guidar dig rätt och påminner om att man kan äta gott och nyttigt samtidigt!

    Navigera rätt bland all mat
    Ät frukost, lunch och middag som vanligt. Regelbunden kost bidrar till att du inte blir vrålhungrig. På buffébordet kan du välja näringsrik mat som mättar, som potatis, ägg, och gärna mycket grönt. Äter du dig mätt på näringsrik mat är det mindre risk att du äter mycket godis efter middagen. Lax, makrill och sill är ganska energirika men mycket näringstäta livsmedel med goda fetter och ger en boost av d-vitamin och omega-3. Ägg kan du som sagt äta med gott samvete. Faktum är att få livsmedel är så nyttiga som just ägg, som är fullproppade med både proteiner och annan bra näring som vitaminerna A, D och E, B12, riboflavin och folat, plus viktiga mineraler som jod, järn, kalcium, zink och selen. Och det här med att ägg skulle vara en kolesterolfara är en myt. Förutsatt att man inte har en störd kolesterolomsättning reglerar kroppen kolesterolnivåerna själv.

    Planera mera!
    Nyckeln till att klara påskhelgen utan att överäta heter "planering". Ät påsktårta, godis och choklad om du vill, men inte varje dag och inte i vilken mängd som helst. Bestäm dig för hur många undantag du ska tillåta dig själv. Då kan du äta dina godsaker utan dåligt samvete och verkligen njuta. Faktum är att du kommer att njuta mer av några få, väl utvalda godisbitar, än om du trycker i dig ett helt påskägg.

    Önska dig ett påskägg med annat innehåll
    Brukar du få ett påskägg fyllt med godis? Önska dig ett annat innehåll i år! Kanske en bok, en fin sjal, en biobiljett eller en parfym?

    Glöm inte att både vila och motionera
    Under påsken tycker vi du är värd semester och vila. Bunkra upp med sömn och ladda batterierna, ägna dig åt lugna aktiviteter, som till exempel långpromenader. Men det är heller aldrig fel med ett och annat träningspass. Förhoppningsvis ute i plusgrader och sol!

  • Marocko - en vandring genom flera världar

    Följ med vår färdledare Wendela till Marocko. Här berättar hon hur det är att vandra i spektakulära bergsområden och få en inblick i vardagslivet, långt från allfarvägarna!

    Läs hela inlägget
  • Så kan du förbereda dig fysiskt inför vandringsresan

    Det är absolut inga elitmotionärer som åker på våra vandringsresor, du klarar dig bra med viss vandringsvana och god grundkondition så länge du är fullt frisk. Men vill du njuta maximalt och undvika skador kan det vara bra att ägna sig åt specialanpassad träning innan resan.

    Läs hela inlägget
  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget