Hemmaträning med hopprep | Go Active Travel

Resebloggen

  • Hemmaträning med hopprep

    Att hoppa hopprep kan vara världens mest underskattade träningsform och är en perfekt sysselsättning i isoleringstider. Det kostar nästan ingenting, tar liten plats, kan göras både inne och ute och går att variera genom att hoppa baklänges, i kors, snabbt, långsamt, på ett ben, i takt till musik, i intervaller etc.

    Hur påverkar det kroppen då? Hopprep är en högintensiv och effektiv träningsform som gör dig smidig, explosiv och förbättrar din kondition och koordinationsförmåga. Du tränar nästan alla muskler i hela kroppen samtidigt och ökar dessutom bentätheten eftersom skelettet får nyttig belastning i stötarna.

    Egentligen är det inte svårare än att plocka fram ett rep och börja veva. Men om du vill se hopprepet som en återkommande träningsform kan det vara bra att tänka lite kort på tekniken.

    ·         Hoppa inte högre än några centimeter.

    ·         Håll armbågarna nära kroppen och veva repet med små cirkulerande rörelser

    ·         Låt handflatorna peka uppåt

    ·         Var noga med att ha en kortvarig kontakt i marken och kör snabba hopp.

    ·         Landa mjukt, böj i knäna och skjut ifrån igen så snabbt, men så mjukt som möjligt.

    ·         Vid varje hopp är det viktigt att aktivera bålen eftersom mycket av kraften kommer just därifrån.

    Det sägs att tio minuters hopprep motsvarar trettio minuters löpning. Förbränningen är däremot alltid individuell eftersom den beror på faktorer som exempelvis kön och vikt. Du kan hoppa hopprep som uppvärmning eller som konditions- och pulsträning.

    Är du lite odisciplinerad och vill ha en struktur att förhålla dig till för högintensivitetsträning, så ladda ner en Tabata timer. Tabata är 20 sekunders maxansträngning som följs av 10 sekunders vila. Detta repeteras 8 gånger, vilket blir totalt 4 minuter.

    Sätt igång och hoppa nu!

  • Restrender 2021 – så har pandemin påverkat oss

    För varje dag som går blir allt fler personer vaccinerade och med det kommer intresset för att resa igen. Det spritter i kroppen av längtan efter nya platser, ny energi och roliga upplevelser. Resebranschen räknar med att det uppdämda behovet kommer att ge en boom i efterfrågan på resor så det är en god idé att säkra din plats så snart som möjligt om du är öppen för att resa. I spåren av pandemin har nya restrender uppstått. Här är sju spår som vi på Go Active tror kommer dominera vårt resande, även framöver.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Madeleine Vall

    I höst kan du följa med vår grymma coach Madeleine Vall på en svettig, glädjefylld träningsvecka till Marbella. Madeleine har gjort en spännande resa från professionell fighter till röda mattan och vi ville veta mer om denna superkvinna och vad man kan förvänta sig om man följer med på resan i oktober.

    Läs hela inlägget
  • Val Gardena - en vandringsfavorit för färdledare Tess

    Vad är det som gör vandring i Val Gardena-dalen till en favorit bland så många av våra resenärer och vår personal. Läs vår färdledare Tess upplevelser av denna del av Dolomiterna.

    Läs hela inlägget
  • Arrangerad vandringsresa i grupp vs. vandra på egen hand

    Det finns i princip tre sätt att vandra på. Helt på egen hand – bara du och världen, på egen hand med ett förbokat vandringspaket i bagaget eller i grupp tillsammans med andra likasinnade. Vad som passar dig bäst, vet bara du, men här kommer några saker att ha i åtanke innan du bokar din vandringsresa.

    Läs hela inlägget
  • Sju skäl att åka på vandringsresa under 2021

    Under pandemiåret 2020 var det fler än någonsin som hittade ut i naturen. Kul, tycker vi på Go Active, som under årens lopp har kämpat, svettats och njutit i berg och vildmarksområden över hela världen.

    Är 2021 året då du byter ut solstolen i Spanien mot en vandring i Pyrenéerna, upptäcker att italienska bergskedjan Dolomiterna är ännu mer majestätisk sommartid eller tar en stenig getstig längs havet fram till Kretas vackraste strand? Vi tror bestämt att vandring som reseform kommer att bli ännu mer trendig och listar här de sju största anledningarna till det.

    Läs hela inlägget