Hemmaträning med hopprep | Go Active Travel

Resebloggen

  • Hemmaträning med hopprep

    Att hoppa hopprep kan vara världens mest underskattade träningsform och är en perfekt sysselsättning i isoleringstider. Det kostar nästan ingenting, tar liten plats, kan göras både inne och ute och går att variera genom att hoppa baklänges, i kors, snabbt, långsamt, på ett ben, i takt till musik, i intervaller etc.

    Hur påverkar det kroppen då? Hopprep är en högintensiv och effektiv träningsform som gör dig smidig, explosiv och förbättrar din kondition och koordinationsförmåga. Du tränar nästan alla muskler i hela kroppen samtidigt och ökar dessutom bentätheten eftersom skelettet får nyttig belastning i stötarna.

    Egentligen är det inte svårare än att plocka fram ett rep och börja veva. Men om du vill se hopprepet som en återkommande träningsform kan det vara bra att tänka lite kort på tekniken.

    ·         Hoppa inte högre än några centimeter.

    ·         Håll armbågarna nära kroppen och veva repet med små cirkulerande rörelser

    ·         Låt handflatorna peka uppåt

    ·         Var noga med att ha en kortvarig kontakt i marken och kör snabba hopp.

    ·         Landa mjukt, böj i knäna och skjut ifrån igen så snabbt, men så mjukt som möjligt.

    ·         Vid varje hopp är det viktigt att aktivera bålen eftersom mycket av kraften kommer just därifrån.

    Det sägs att tio minuters hopprep motsvarar trettio minuters löpning. Förbränningen är däremot alltid individuell eftersom den beror på faktorer som exempelvis kön och vikt. Du kan hoppa hopprep som uppvärmning eller som konditions- och pulsträning.

    Är du lite odisciplinerad och vill ha en struktur att förhålla dig till för högintensivitetsträning, så ladda ner en Tabata timer. Tabata är 20 sekunders maxansträngning som följs av 10 sekunders vila. Detta repeteras 8 gånger, vilket blir totalt 4 minuter.

    Sätt igång och hoppa nu!

  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget
  • Sex saker du kan göra för ditt välmående – som är gratis

    Wellness behöver inte kosta skjortan. Här presenterar vi på Go Active Travel sex saker du kan göra för din hälsa som är helt gratis.

    Läs hela inlägget
  • Ät efter kroppens dygnsrytm för en hållbar hälsa

    För att må så bra som möjligt är det viktigt att försöka följa kroppens naturliga, biologiska dygnsrytm. I det här blogginlägget får du stenkoll på den.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Peppe Ekmark

    Peppe Ekmark är en av Sveriges mest fängslande, inspirerande och motiverande föreläsare och coacher inom ämnena försäljning, ledarskap och personlig utveckling. I april är du välkommen till hans kursgård i Toscana för en unik fyradagarskurs som kommer att ge dig verktygen du behöver för att leva originalet® av dig själv fullt ut. Vi fick chansen att ställa några frågor till Peppe inför resan.

    Läs hela inlägget
  • Tyrolen i mitt hjärta – Om Ischgl som vandringsdestination

    I sommar kan du följa med oss på Go Active på en oförglömlig vandringsresa till Ischgl. I bloggen berättar vår färdledare Wendela om varför just detta resmål är hennes favorit.

    Läs hela inlägget