Hemmaträning med hopprep | Go Active Travel

Resebloggen

  • Hemmaträning med hopprep

    Att hoppa hopprep kan vara världens mest underskattade träningsform och är en perfekt sysselsättning i isoleringstider. Det kostar nästan ingenting, tar liten plats, kan göras både inne och ute och går att variera genom att hoppa baklänges, i kors, snabbt, långsamt, på ett ben, i takt till musik, i intervaller etc.

    Hur påverkar det kroppen då? Hopprep är en högintensiv och effektiv träningsform som gör dig smidig, explosiv och förbättrar din kondition och koordinationsförmåga. Du tränar nästan alla muskler i hela kroppen samtidigt och ökar dessutom bentätheten eftersom skelettet får nyttig belastning i stötarna.

    Egentligen är det inte svårare än att plocka fram ett rep och börja veva. Men om du vill se hopprepet som en återkommande träningsform kan det vara bra att tänka lite kort på tekniken.

    ·         Hoppa inte högre än några centimeter.

    ·         Håll armbågarna nära kroppen och veva repet med små cirkulerande rörelser

    ·         Låt handflatorna peka uppåt

    ·         Var noga med att ha en kortvarig kontakt i marken och kör snabba hopp.

    ·         Landa mjukt, böj i knäna och skjut ifrån igen så snabbt, men så mjukt som möjligt.

    ·         Vid varje hopp är det viktigt att aktivera bålen eftersom mycket av kraften kommer just därifrån.

    Det sägs att tio minuters hopprep motsvarar trettio minuters löpning. Förbränningen är däremot alltid individuell eftersom den beror på faktorer som exempelvis kön och vikt. Du kan hoppa hopprep som uppvärmning eller som konditions- och pulsträning.

    Är du lite odisciplinerad och vill ha en struktur att förhålla dig till för högintensivitetsträning, så ladda ner en Tabata timer. Tabata är 20 sekunders maxansträngning som följs av 10 sekunders vila. Detta repeteras 8 gånger, vilket blir totalt 4 minuter.

    Sätt igång och hoppa nu!

  • Så äter du nyttigt under semestern

    Sommar, sol och ledighet innebär ofta snabba, onyttiga lösningar och brist på planering när det kommer till vad vi stoppar i oss. Kanske befinner du dig i en sommarstuga, på besök hos vänner, i en bil på väg någonstans eller på stranden. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Här kommer därför våra bästa tips kring hur du äter nyttigt under semestern.

    Läs hela inlägget
  • Hemligheten bakom ett långt och friskt liv

    Det finns platser på vår planet där människor lever lyckliga och är friska till över 100 års ålder. Dessa platser kallas för blå zoner och människor som bor där brukar inte bara leva längre, utan lever också ett bättre liv, förskonade från åldersrelaterade sjukdomar. Vad är hemligheten bakom den höga åldern? Och vad kan du själv göra för att leva länge?

    Läs hela inlägget
  • Bohuslän - Vår senaste nyhet i Sverige!

    Här kan ni läsa vår färdledare Wendelas upplevelse av Bohuslän, ett resmål med både natur, kultur och mycket karaktär!

    Läs hela inlägget
  • Restrender 2021 – så har pandemin påverkat oss

    För varje dag som går blir allt fler personer vaccinerade och med det kommer intresset för att resa igen. Det spritter i kroppen av längtan efter nya platser, ny energi och roliga upplevelser. Resebranschen räknar med att det uppdämda behovet kommer att ge en boom i efterfrågan på resor så det är en god idé att säkra din plats så snart som möjligt om du är öppen för att resa. I spåren av pandemin har nya restrender uppstått. Här är sju spår som vi på Go Active tror kommer dominera vårt resande, även framöver.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Madeleine Vall

    I höst kan du följa med vår grymma coach Madeleine Vall på en svettig, glädjefylld träningsvecka till Marbella. Madeleine har gjort en spännande resa från professionell fighter till röda mattan och vi ville veta mer om denna superkvinna och vad man kan förvänta sig om man följer med på resan i oktober.

    Läs hela inlägget