Så jobbar du hemifrån utan att bli tokig – 8 tips – Go Active Travel

Resebloggen

  • Så jobbar du hemifrån utan att bli tokig – 8 tips

    Den börjar kännas nu – Coronakarantänen som tvingar många av oss att jobba hemifrån 40 timmar i veckan. Och handen på hjärtat, vilken arbetstagare som helst kan jobba hemifrån effektivt en strödag eller två. Det är när det blir längre perioder, som den vi befinner oss i nu, som självdisciplinen sviktar för många hemmasittare. Här kommer åtta tips som gör stor skillnad, från oss på Go Active.

    1. Behåll din morgonrutin
    Att ta en dusch, klä på sig och borsta tänderna kan kännas onödigt, men det är viktigare än vad man tror. Följ dina vanliga rutiner. Att såsa runt i pyjamas och badrock är de största hoten mot produktivitet. För att inte tala om professionella videokonferenser.

    2. Jobba under kontorstider
    Bara för att du kan, fördela inte ut jobbet över hela dygnet lite här och där. Jobba under arbetstid och var ledig sen. Det förbättrar din mentala hälsa med 100%. Ta en ordentlig lunchpaus och stäng datorn när du vanligtvis slutar. Ta hand om dig. Då håller du långsiktigt.

    3. Byt position om du har möjlighet
    Sitt vid ditt undanplockade köksbord på förmiddagen, byt till soffan på eftermiddagen om det passar arbetsuppgifterna. Kanske kan du rent av stå med datorn på en byrå eller liknande. Hitta variation så att du inte blir så stel i kroppen och så att din rehabklinik inte skrattar hela vägen till banken.

    4. Skriv en lista och sätt upp mål
    Jobbar man ensam och hemma kan man i slutet av dagen undra om man ens har presterat något. Med mål och en lista med punkter att checka av vet man.

    5. Skjut upp hushållsarbetet
    Att tvätta, tömma diskmaskinen och dammsuga är inget du ska ägna dig åt under dina arbetstimmar. Punkt. Försök ignorera röran och gör en räd innan du går och lägger dig på kvällen istället.

    6. Socialisera digitalt
    Håll kontakten med kollegor och ta del av roliga memes så att du känner dig som en del av något större och inte en öde ö.

    7. Ta en promenad
    Gör någon form av träning på lunchen eller se i alla fall till att du kommer ut ur huset eller lägenheten. Ta en halvtimmes promenad och köp take-away på vägen om du har möjlighet, för att stötta ditt lokala café.

    8. Förklara för barnen
    Planera för krocken som inträffar när eventuella barn och ungdomar kommer hem från skolan. Berätta för dem i förväg att du faktiskt är på jobbet även om du sitter synligt. Ha mellanmål förberett och en tillåtande inställning till Netflix och Bolibompa. Och kom ihåg! Den här Coronakrisen varar inte för evigt.

     

  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    Läs hela inlägget
  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget
  • Kom i gång efter semestern! Våra bästa tips.

    Under sommarledigheten är det lätt att både matvanor och träning hamnar lite på efterkälken. Vi svalkar oss med läskande glassar i värmen, fikar, grillar och dricker rosévin i skuggan. Vi njuter med all rätt – skippa därför det dåliga samvetet. När hösten nalkas kan det dock vara skönt att hitta tillbaka till hälsosamma matvanor och träningsrutiner igen. Vi på Go Active har samlat tipsen och råden du behöver för att komma i gång!

    Läs hela inlägget
  • Fem episka leder att vandra innan du dör

    Vandring ligger oss på Go Active varmt om hjärtat och under årens lopp har vi kämpat, njutit, svettats i berg och dalar över hela världen. Här är fem vandringsresor som vi tycker att alla borde göra någon gång i livet.

    Läs hela inlägget