Så jobbar du hemifrån utan att bli tokig – 8 tips – Go Active Travel

Resebloggen

  • Så jobbar du hemifrån utan att bli tokig – 8 tips

    Den börjar kännas nu – Coronakarantänen som tvingar många av oss att jobba hemifrån 40 timmar i veckan. Och handen på hjärtat, vilken arbetstagare som helst kan jobba hemifrån effektivt en strödag eller två. Det är när det blir längre perioder, som den vi befinner oss i nu, som självdisciplinen sviktar för många hemmasittare. Här kommer åtta tips som gör stor skillnad, från oss på Go Active.

    1. Behåll din morgonrutin
    Att ta en dusch, klä på sig och borsta tänderna kan kännas onödigt, men det är viktigare än vad man tror. Följ dina vanliga rutiner. Att såsa runt i pyjamas och badrock är de största hoten mot produktivitet. För att inte tala om professionella videokonferenser.

    2. Jobba under kontorstider
    Bara för att du kan, fördela inte ut jobbet över hela dygnet lite här och där. Jobba under arbetstid och var ledig sen. Det förbättrar din mentala hälsa med 100%. Ta en ordentlig lunchpaus och stäng datorn när du vanligtvis slutar. Ta hand om dig. Då håller du långsiktigt.

    3. Byt position om du har möjlighet
    Sitt vid ditt undanplockade köksbord på förmiddagen, byt till soffan på eftermiddagen om det passar arbetsuppgifterna. Kanske kan du rent av stå med datorn på en byrå eller liknande. Hitta variation så att du inte blir så stel i kroppen och så att din rehabklinik inte skrattar hela vägen till banken.

    4. Skriv en lista och sätt upp mål
    Jobbar man ensam och hemma kan man i slutet av dagen undra om man ens har presterat något. Med mål och en lista med punkter att checka av vet man.

    5. Skjut upp hushållsarbetet
    Att tvätta, tömma diskmaskinen och dammsuga är inget du ska ägna dig åt under dina arbetstimmar. Punkt. Försök ignorera röran och gör en räd innan du går och lägger dig på kvällen istället.

    6. Socialisera digitalt
    Håll kontakten med kollegor och ta del av roliga memes så att du känner dig som en del av något större och inte en öde ö.

    7. Ta en promenad
    Gör någon form av träning på lunchen eller se i alla fall till att du kommer ut ur huset eller lägenheten. Ta en halvtimmes promenad och köp take-away på vägen om du har möjlighet, för att stötta ditt lokala café.

    8. Förklara för barnen
    Planera för krocken som inträffar när eventuella barn och ungdomar kommer hem från skolan. Berätta för dem i förväg att du faktiskt är på jobbet även om du sitter synligt. Ha mellanmål förberett och en tillåtande inställning till Netflix och Bolibompa. Och kom ihåg! Den här Coronakrisen varar inte för evigt.

     

  • Alagna forever!

    Lottie Sundelöf, som driver Hotel Monterosa i Alagna, berättar om sin kärlek för orten och bergen runtomkring. Go Active har avresor till Alagna i juli och september.

    Läs hela inlägget
  • Yoga i den arktiska vildmarken

    Gillar du tanken på att komma nära dig själv och Svalbards magnifika natur på samma gång? Att ta en timeout för att vara 100 procent närvarande och samtidigt stärka kropp och själ med välgörande yogaövningar? Då kan vår yogaresa till Svalbard 2024 vara något för dig. Här är en intervju med Isabel, som höll i yogan ombord på M/S Quest i våras.

    Läs hela inlägget
  • Vårens härligaste träningsresa

    I maj har du chansen att följa med på vårens härligaste träningsresa i soliga Spanien. Fyll på med inspiration och motivation i sköna omgivningar på Costa Brava och kom hem med ny energi och kroppen full av endorfiner. Med på resan är vår inspirerande och erfarna coach Sabina Dufberg. Hon är ett proffs på att leverera resultat utefter dina förutsättningar. Vi bad Sabina berätta om sig själv, sin syn på hälsa och vad du kan förvänta dig när du följer med i vår.

    Läs hela inlägget
  • Åkte på träningsresa, blev vänner för livet

    Kan man åka själv på en träningsresa? Absolut. Speciellt om man vill få nya vänner. Läs om Ann och Maritha som tog mod till sig och åkte var för sig till Mallorca, men kom hem tillsammans, med en stark vänskap i bagaget.

    Läs hela inlägget
  • Så tacklar du ”efter semester-syndromet” – tacksamhetsritualer för ett gladare liv

    Semestern är slut och det är dags att börja jobba igen. Sovmorgnar, lata dagar på stranden och härliga grillmiddagar med familj och vänner byts snabbt ut mot tidiga och kyliga morgnar, stresspåslag och snabbmakaroner. För många av oss kommer jobbångesten krypande och tillvaron kan plötsligt kännas meningslös och jobbig. Hur ska man orka? Och vad finns det att vara glad över? Med en positiv inställning och några dagliga tacksamhetsövningar kan du lära dig att leva ett lyckligare och mer stressfritt liv.

    Läs hela inlägget