Så väljer du rätt vandringskängor | Go Active Travel

Resebloggen

  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Kängor kan ge skavsår, glappa och vara instabila. De kan också vara helt underbara. Den som lyckats hitta ett par sköningar kan gå långa sträckor med pigga fötter. För skorna är det viktigaste i vandrarens utrustning och krav på våra vandringsresor.

    Dina vandringskängor ska ha vridstyv sula, skaft och stå emot väta. Stabila skor är extra viktigt för nybörjare med tung kropp och/eller dåligt flås, samt för dig som passerat 40 och inte förstått att din balans försämrats (det har den). Prova kängor i slutet av dagen, eftersom fötterna ofta är lite svullna då och glöm inte att gå in dem ordentligt. Använd två par strumpor i nya kängor för att undvika skavsår, gärna i merinoull som andas. Här kommer åtta tips när du ska investera i ett nytt par. 

    VRIDSTYV KÄNGA

    Du som ofta går i brant och stenig terräng ska inte ha en alltför vek känga. En vridstyv sko ger ett bra vriststöd, bättre stabilitet och ser till att inte fötterna blir trötta. 

    DÄMPNING SPARAR KNÄNA

    Om vandraren och/eller packningen är tung behövs en väl uppbyggd mellansula som ger dämpning och anatomiskt stöd under foten, vilket sparar knän och fötter.

    TÄNK PÅ PASSFORMEN

    Vandringskängor ska sitta tight utan att klämma, du ska kunna spela piano med tårna. Och de ska vara 1,5 cm längre än dina fötter. Det känns ofta stort och man lockas ofta att ta en tajtare storlek. Efter en dags vandring så blir de perfekt sittande vandringskängorna för små. Med blånaglar, skavsår och noll komfort. Om man inte köpt kängor som känns lite för stora vill säga.

    VÄLJ RÄTT MATERIAL

    Generellt kan man säga att läder håller i en evighet om det sköts på rätt sätt, så se till att vårda dina vandringskängor. Syntet kräver lite mindre underhåll, men är å andra sidan inte lika hållbart i längden. Kängor i GORE-TEX är vattenavvisande och ger bättre skydd mot väder och vind, men i högsommarvärme blir de varma så tänk på att ha extra strumpor att byta med.

    SKYDD MOT SLITAGE

    Om du ofta vandrar oledat i stenig terräng är det viktigt att skorna har skyddskant vid tå och häl, och gärna runt om hela skon. En kant i hårdare gummi eller plast skyddar om du kör foten i en sten.

    SULA SOM GER GREPP

    Bäst är om yttersulans gummi är medel-mjukt, för bästa grepp även på våt klippa. Sulan ska inte vara för finmönstrad, då blir fästet dåligt i lera. 

    SPANA IN PLÖSEN

    Bra om plösen är högre än skaftet, så den ger extra skydd när du går i risig terräng. Plösen kan gärna vara fastsydd långt upp på skaftet, så att inte vatten sipprar in.

    FULL FART FRAMÅT

    Med en rundad sula vid tån får du framåt-rull. Skon kan också vara avfasad baktill. En rak sula kan upplevas klossig – speciellt om den också är högt uppbyggt vilket ger sämre markkontakt.

  • Åkte på träningsresa, blev vänner för livet

    Kan man åka själv på en träningsresa? Absolut. Speciellt om man vill få nya vänner. Läs om Ann och Maritha som tog mod till sig och åkte var för sig till Mallorca, men kom hem tillsammans, med en stark vänskap i bagaget.

    Läs hela inlägget
  • Så tacklar du ”efter semester-syndromet” – tacksamhetsritualer för ett gladare liv

    Semestern är slut och det är dags att börja jobba igen. Sovmorgnar, lata dagar på stranden och härliga grillmiddagar med familj och vänner byts snabbt ut mot tidiga och kyliga morgnar, stresspåslag och snabbmakaroner. För många av oss kommer jobbångesten krypande och tillvaron kan plötsligt kännas meningslös och jobbig. Hur ska man orka? Och vad finns det att vara glad över? Med en positiv inställning och några dagliga tacksamhetsövningar kan du lära dig att leva ett lyckligare och mer stressfritt liv.

    Läs hela inlägget
  • 7 steg för att komma igång med din vardagsträning

    Vill du komma i form till din resa? Träningsexpert och naprapat Mattias, på Access Rehab, ger dig tips på 7 steg för att komma igång med din träning.

    Läs hela inlägget
  • Guidos rapport från La Gomera

    Guido har varit i princip överallt. Utom Kanarieöarna. Därför skickade vi honom på en vandringsresa till La Gomera, en resa som överraskade.

    Läs hela inlägget
  • Skottland, ett land utöver det vanliga

    En vandring i Skottland ger mer än bara naturupplevelser, läs mer om landets unika "egenheter"...
    Här berättar vår kollega Wendela lite roliga fakta om ett av sina favoritländer.

    Läs hela inlägget