Kicka igång din träning innan sommaren – 10 tips som får dig i form! – Go Active Travel

Resebloggen

  • Kicka igång din träning innan sommaren – 10 tips som får dig i form!

    Swisch säger det och plötsligt är våren här och sommaren lurar runt hörnet. När temperaturen stiger och dagarna blir längre faller det sig naturligt att vi är ute och rör på oss mer. Många av oss, som kanske inte hade motivation och ork under de mörka månaderna, får på sig löparskorna eller tar cykeln till jobbet. Bra! Men hur håller vi motivationen vid liv ända fram till sommaren? Vi har några knep!

    1. Sätt realistiska mål
    Att kunna följa sin utveckling genom delmål och huvudmål gör det enklare att nå det önskade resultatet. Men det är bra om du inte går ut för hårt. Bestäm dig för mål du vet att du kommer klara av. Det får gärna vara lite kämpigt, det är en del av utmaningen. Men kom ihåg att man ibland behöver revidera sina mål om förutsättningarna förändras. Hälsa och träning ska vara kul!

    2. Utmana dig själv med en träningsapp
    Det finns jättemånga bra träningsappar med olika utmaningar och pass som du kan göra hemma. Go Actives favoritappar är:

    7-Minute Workout App För dig med ont om tid, bara 7 minuters träning per dag räcker med högintensiv cirkelträning!
    Pocket Yoga – Kör yogapasset hemma i vardagsrummet! Enkel app med flera yogaklasser och detaljerad information om yogaposer.
    Runkeeper – Gedigen och pedagogiskt uppbyggd träningsapp med gps-styrning. Håller koll på distans, tid och tempo.
    Nike Run Club – Håller koll på din löpning och hjälper dig springa utefter en egen träningsplan som ska passa just dina mål och förutsättningar.
    FMTK: Försvarsmaktens träningsapp – Över 450 övningar, färdiga träningspass med uppvärmning, träning och nedvarvning. Illustreras med en rörlig bild/film och text.  
    HeadspaceLär dig grunderna till meditation och avkoppling på bara tio minuter om dagen, i tio dagar.  
    Lifesum – Gå ner i vikt och ät hälsosamt med kaloriräknare och matdagbok.

    3. Utmana dina kompisar
    Ett bra sätt att hålla kontinuitet i träningen är att träna i grupp eller med en vän. På så sätt kan ni sätta gemensamma mål och peppa varandra. Om man gör träning till en team-aktivitet kommer det bli mycket roligare att ta sig iväg till gymmet. Ett tips är att börja med lite mindre, enklare veckomål och trappa upp.

    4. Anmäl dig till ett lopp
    Ett lopp kan verkligen fungera som en morot för att komma igång, Hitta ett lopp som passar din nivå, gärna med ett gäng kompisar och sätt upp en plan över hur du/ni ska träna för att orka ta dig i mål. Planera även in något trevligt efter loppet som en extra motivation!

    5. Gå eller cykla till jobbet eller skolan
    Vardagsmotionen är en stor fälla för många som har stillasittande jobb eller skola. Försök därför ta vara på vägen till och från jobbet. Ta en promenad eller cykla istället och om det är långt att gå kan du hoppa av bussen eller tunnelbanan någon station innan. Enligt forskningen bör vi ställa oss upp och sträcka på benen var 30 minut.

    6. Schemalägg din träning
    Boka in den där PT-timmen, löpträningen, yogaklassen eller vad de nu än är, i din kalender. Se det som ett viktigt möte som man inte bokar av, för står det i kalendern är det lättare att det blir gjort!

    7. Ta trapporna
    En liten förändring, som kan göra stor skillnad, är att ta trapporna! Du förbränner mer fett, får starkare ben och fastare rumpa om du tar trapporna. Att ta trapporna gör också att pulsen blir mycket högre jämfört med vanliga promenader och det kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2 diabetes. Dessutom kommer du fram lika snabbt som om du hade tagit hissen eller rulltrappan – samtidigt som du tränar. Win win!

    8. Styr om kosten
    Oavsett vilket resultat du vill uppnå och vilka förutsättningar du har så kommer kosten att vara en viktig del av helheten. Även om du tränar varje dag kommer kanske inte resultaten bli som önskvärt om du inte även ser över din kost. Men undvik att genomföra alltför stora omställningar för hastigt. Inför en förändring i taget och se till att den nya rutinen får fäste innan du går vidare till nästa.

    9. Tro på dig själv 
    Var positiv och känn att du klarar detta. Beröm dig själv när du gjort något, var snäll mot dig själv och justera dina mål om du märker att dom inte funkar.

    10. Vila
    För bästa resultat både när det gäller att bygga styrka och öka förbränningen är det superviktigt med återhämtning! Sov ordentligt, lyssna på kroppen och vila minst en dag i veckan.

    Lycka till!

     

  • Restrender 2021 – så har pandemin påverkat oss

    För varje dag som går blir allt fler personer vaccinerade och med det kommer intresset för att resa igen. Det spritter i kroppen av längtan efter nya platser, ny energi och roliga upplevelser. Resebranschen räknar med att det uppdämda behovet kommer att ge en boom i efterfrågan på resor så det är en god idé att säkra din plats så snart som möjligt om du är öppen för att resa. I spåren av pandemin har nya restrender uppstått. Här är sju spår som vi på Go Active tror kommer dominera vårt resande, även framöver.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Madeleine Vall

    I höst kan du följa med vår grymma coach Madeleine Vall på en svettig, glädjefylld träningsvecka till Marbella. Madeleine har gjort en spännande resa från professionell fighter till röda mattan och vi ville veta mer om denna superkvinna och vad man kan förvänta sig om man följer med på resan i oktober.

    Läs hela inlägget
  • Val Gardena - en vandringsfavorit för färdledare Tess

    Vad är det som gör vandring i Val Gardena-dalen till en favorit bland så många av våra resenärer och vår personal. Läs vår färdledare Tess upplevelser av denna del av Dolomiterna.

    Läs hela inlägget
  • Arrangerad vandringsresa i grupp vs. vandra på egen hand

    Det finns i princip tre sätt att vandra på. Helt på egen hand – bara du och världen, på egen hand med ett förbokat vandringspaket i bagaget eller i grupp tillsammans med andra likasinnade. Vad som passar dig bäst, vet bara du, men här kommer några saker att ha i åtanke innan du bokar din vandringsresa.

    Läs hela inlägget
  • Sju skäl att åka på vandringsresa under 2021

    Under pandemiåret 2020 var det fler än någonsin som hittade ut i naturen. Kul, tycker vi på Go Active, som under årens lopp har kämpat, svettats och njutit i berg och vildmarksområden över hela världen.

    Är 2021 året då du byter ut solstolen i Spanien mot en vandring i Pyrenéerna, upptäcker att italienska bergskedjan Dolomiterna är ännu mer majestätisk sommartid eller tar en stenig getstig längs havet fram till Kretas vackraste strand? Vi tror bestämt att vandring som reseform kommer att bli ännu mer trendig och listar här de sju största anledningarna till det.

    Läs hela inlägget