Om andningsteknik, bålstyrka och bäckenbottenträning – Go Active Travel

Resebloggen

  • Om andningsteknik, bålstyrka och bäckenbottenträning

    Alla våra träningsresor leds av personligt utvalda och professionella coacher som alla är specialister inom sitt område. Vår coach Maria Wigbrant sitter på en stor kompetens om kroppens funktion. Som legitimerad sjuksköterska och barnmorska på Mama Mia, SATS-instruktör och lärare på Sportclub Education har hon specialiserat sig på kvinnokroppen och är författare till boken "Stark, Glad, Gravid". Hon är även bloggare och poddare på forumet ”Allt För Föräldrar ” samt partner i lifestyleforumet Fabulous & Strong. I oktober coachar Maria Wigbrant tillsammans med Tanja Fylking deltagare på träningsresan till Thessaloniki. Vi bad henne berätta om andningsteknik, om att bryta vanor och varför det är viktigt att träna bäckenbotten.

    Varför ska man tänka på hur man andas?
    Vi vet idag att många personer har ett så kallat högt andningsläge, det vill säga andas främst med bröstkorgen, detta ger signaler till det sympatiska nervsystemet vilket framförallt signalerar stress. Stress sliter på kroppen och är inte hälsosamt under en längre tid. Att lära sig att andas rätt, det vill säga med bålen har en lugnande effekt på hela kroppen vilken då producerar goda hormoner som gör att vi mår bra, blodtrycket sjunker och kroppen får en chans att återhämta sig.

    Vad ska man tänka på när man är uppe i varv?
    Att ta sig tid, det kan räcka med 5 minuter, sätta sig bekvämt och andas långa djupa andetag djupt ner i magen, gärna både in och ut genom näsan. Sedan ska man naturligtvis fundera över varför man är uppe i varv! Kan man göra någon skillnad, ändra på något?

    Är det skillnad att träna bålstyrka och att få magrutor?
    Magrutor är bara synlig magmuskel på grund av av lite underhudsfett, bara för att du har magrutor betyder det inte att du är optimalt stark. Bålen består av många muskler och det är viktigt att var jämnstark för optimal funktion. Att bli medveten om detta kan skapa stor skillnad i både träning och vardagssammanhang.

    Varför ska man träna sin bäckenbotten?
    För att undvika besvär som inkontinens och för att bäckenbotten också är med i andningsmönstret. Viss forskning visar även att en svag bäckenbotten ibland kan ha samband med smärta i ländryggen.

    Hur lång tid tar det att ändra en vana eller bryta ett beteende?
    Enligt forskning tar det cirka 2,5 månad, det är förstås individuellt men då behöver man arbeta med förändringen dagligen.

  • Restrender 2021 – så har pandemin påverkat oss

    För varje dag som går blir allt fler personer vaccinerade och med det kommer intresset för att resa igen. Det spritter i kroppen av längtan efter nya platser, ny energi och roliga upplevelser. Resebranschen räknar med att det uppdämda behovet kommer att ge en boom i efterfrågan på resor så det är en god idé att säkra din plats så snart som möjligt om du är öppen för att resa. I spåren av pandemin har nya restrender uppstått. Här är sju spår som vi på Go Active tror kommer dominera vårt resande, även framöver.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Madeleine Vall

    I höst kan du följa med vår grymma coach Madeleine Vall på en svettig, glädjefylld träningsvecka till Marbella. Madeleine har gjort en spännande resa från professionell fighter till röda mattan och vi ville veta mer om denna superkvinna och vad man kan förvänta sig om man följer med på resan i oktober.

    Läs hela inlägget
  • Val Gardena - en vandringsfavorit för färdledare Tess

    Vad är det som gör vandring i Val Gardena-dalen till en favorit bland så många av våra resenärer och vår personal. Läs vår färdledare Tess upplevelser av denna del av Dolomiterna.

    Läs hela inlägget
  • Arrangerad vandringsresa i grupp vs. vandra på egen hand

    Det finns i princip tre sätt att vandra på. Helt på egen hand – bara du och världen, på egen hand med ett förbokat vandringspaket i bagaget eller i grupp tillsammans med andra likasinnade. Vad som passar dig bäst, vet bara du, men här kommer några saker att ha i åtanke innan du bokar din vandringsresa.

    Läs hela inlägget
  • Sju skäl att åka på vandringsresa under 2021

    Under pandemiåret 2020 var det fler än någonsin som hittade ut i naturen. Kul, tycker vi på Go Active, som under årens lopp har kämpat, svettats och njutit i berg och vildmarksområden över hela världen.

    Är 2021 året då du byter ut solstolen i Spanien mot en vandring i Pyrenéerna, upptäcker att italienska bergskedjan Dolomiterna är ännu mer majestätisk sommartid eller tar en stenig getstig längs havet fram till Kretas vackraste strand? Vi tror bestämt att vandring som reseform kommer att bli ännu mer trendig och listar här de sju största anledningarna till det.

    Läs hela inlägget