10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma – Go Active Travel

Resebloggen

  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Kål
    Av olika slag (till exempel vitkål, rödkål, svartkål, grönkål, brysselkål, blomkål och broccoli). Kål är
    billigt, fiberrikt och antiinflammatoriskt. Kål innehåller stora mängder A, K och C vitamin samt kalcium.

    Avokado 
    Full med goda enkelomättade fetter, mycket fibrer och C-, E-, B6- vitaminer, antioxidanter och folat.

    Blåbär 
    Fulla med antioxidanterna quercetin och antocyaniner. Blåbär innehåller massor av B6-,C-, E- och K-vitaminer, kalcium, kalium, fosfor, järn,  magnesium och betakarotener.

    Citron
    Citroner är full av C-vitamin (en citron ger dagsbehovet) fibrer och fytokemikalier. Dessutom verkar citroner basiskt och balanserar pH-balansen.

    Olivolja
    Bra källa till omättade fetter, antioxidanten quercetin. Den verkar antiinflammatoriskt bland annat genom sitt innehåll av oleocanthal och skyddar mot åderförkalkning.

    Chiafrön
    Innehåller mängder av fibrer och när du tuggar dem frigörs ett stort innehåll av den essentiella fettsyran omega-3. (Med essentiell menas något som är livsnödvändigt men som inte kroppen själv kan tillverka och därför behövs tillföras via kosten). 

    Spenat
    Full med fibrer och klorofyll. Nitrat som omvandlas till nitrit i kroppen och vidgar blodkärlen, folat, järn och C-vitamin.

    Konserverade tomater
    Ja du läste rätt. Vi äter gärna färska tomater, men konserverade, tomatpuré och soltorkade tomater är en bra basvara framförallt vintertid.  Tomater innehåller C-vitamin, fibrer och antioxdanten lykopen och just den tas bättre upp av kroppen varm, vilket innebär att du gärna får laga tomatsås i olika former.

    Majs
    Innehåller massor med fibrer bland annat resistent stärkelse som stödjer tarmfloran, fosfor och antioxidanter. Majs innehåller även protein, magnesium, järn, kalium, zink och B3-vitamin.

    Äpplen
    Innehåller mycket fibrer, bland annat pektin som gynnar en bred tarmflora och bidrar till produktion av den viktiga smörsyran, antioxidanter; lite olika varianter beroende på äpplets färg.

     

    Psst! Vill du ha recept som innehåller rena, naturliga och näringsrika råvaror? Surfa in på Charlottes blogg.

     

  • Marocko - en vandring genom flera världar

    Följ med vår färdledare Wendela till Marocko. Här berättar hon hur det är att vandra i spektakulära bergsområden och få en inblick i vardagslivet, långt från allfarvägarna!

    Läs hela inlägget
  • Så kan du förbereda dig fysiskt inför vandringsresan

    Det är absolut inga elitmotionärer som åker på våra vandringsresor, du klarar dig bra med viss vandringsvana och god grundkondition så länge du är fullt frisk. Men vill du njuta maximalt och undvika skador kan det vara bra att ägna sig åt specialanpassad träning innan resan.

    Läs hela inlägget
  • Så väljer du rätt vandringskängor – fotriktiga expertråd

    Någonstans i världen är det alltid säsong för att vandra. Ska du köpa vandringskängor för första gången? Är sulorna på ditt gamla par utslitna? Här tipsar vi om hur man väljer rätt vandringskängor och ger dig en checklista inför köpet.

    Läs hela inlägget
  • Solo, men inte ensam – Om att åka på singelresa och vandra

    Kan en vandringsresa vara starten på ett liv i rätt riktning? Ja, absolut om du frågar Mikael Mastberg som har rest med oss på Go Active till Österrike, Kroatien och Spanien.

    Läs hela inlägget
  • Vandra med barn – här är våra bästa tips för en lyckad tur

    Drömmer du om att vandra med dina barn eller barnbarn? Vad roligt! I dagens uppkopplade samhälle ger en tur i naturen en välbehövd kontrast till skärmtid från läsplattor och mobiler. Och barnen älskar det!

    Läs hela inlägget