10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma – Go Active Travel

Resebloggen

  • 10 antiinflammatoriska basråvaror att alltid ha hemma

    En av våra populära yogacoacher, Charlotte Fredriksson, är även kostrådgivare och expert på antiinflammatorisk kosthållning. Antiinflammatorisk kost är precis som det låter – livsmedel som har en dämpande effekt på inflammation i kroppen. Samtidigt brukar man försöka skära ned på eller utesluta socker, gluten och transfetter. Hälsoeffekterna är många. De flesta vittnar om att de redan inom några dygn efter att de börjat äta antiinflammatoriskt, är piggare, sover bättre och har ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör. Här listar Charlotte tio basråvaror som är bra att ha hemma om du vill äta mer antiinflammatoriskt.

    Kål
    Av olika slag (till exempel vitkål, rödkål, svartkål, grönkål, brysselkål, blomkål och broccoli). Kål är
    billigt, fiberrikt och antiinflammatoriskt. Kål innehåller stora mängder A, K och C vitamin samt kalcium.

    Avokado 
    Full med goda enkelomättade fetter, mycket fibrer och C-, E-, B6- vitaminer, antioxidanter och folat.

    Blåbär 
    Fulla med antioxidanterna quercetin och antocyaniner. Blåbär innehåller massor av B6-,C-, E- och K-vitaminer, kalcium, kalium, fosfor, järn,  magnesium och betakarotener.

    Citron
    Citroner är full av C-vitamin (en citron ger dagsbehovet) fibrer och fytokemikalier. Dessutom verkar citroner basiskt och balanserar pH-balansen.

    Olivolja
    Bra källa till omättade fetter, antioxidanten quercetin. Den verkar antiinflammatoriskt bland annat genom sitt innehåll av oleocanthal och skyddar mot åderförkalkning.

    Chiafrön
    Innehåller mängder av fibrer och när du tuggar dem frigörs ett stort innehåll av den essentiella fettsyran omega-3. (Med essentiell menas något som är livsnödvändigt men som inte kroppen själv kan tillverka och därför behövs tillföras via kosten). 

    Spenat
    Full med fibrer och klorofyll. Nitrat som omvandlas till nitrit i kroppen och vidgar blodkärlen, folat, järn och C-vitamin.

    Konserverade tomater
    Ja du läste rätt. Vi äter gärna färska tomater, men konserverade, tomatpuré och soltorkade tomater är en bra basvara framförallt vintertid.  Tomater innehåller C-vitamin, fibrer och antioxdanten lykopen och just den tas bättre upp av kroppen varm, vilket innebär att du gärna får laga tomatsås i olika former.

    Majs
    Innehåller massor med fibrer bland annat resistent stärkelse som stödjer tarmfloran, fosfor och antioxidanter. Majs innehåller även protein, magnesium, järn, kalium, zink och B3-vitamin.

    Äpplen
    Innehåller mycket fibrer, bland annat pektin som gynnar en bred tarmflora och bidrar till produktion av den viktiga smörsyran, antioxidanter; lite olika varianter beroende på äpplets färg.

     

    Psst! Vill du ha recept som innehåller rena, naturliga och näringsrika råvaror? Surfa in på Charlottes blogg.

     

  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget
  • Fem filmer som inspirerar till vandring

    Filmvärlden har gett oss ett antal bra filmer med äventyrs- och vandringstema. Och vad passar bättre en höstkväll än att krypa upp i soffan och streama en filmrulle? Utan inbördes ordning listar vi på Go Active fem favoriter som är väl värda att se om man gillar att vandra eller bara längtar ut i världen. Tröttnar du på hemmakvällar i soffan, är du välkommen att boka en vandrings-, cykel- eller träningsresa med oss.

    Läs hela inlägget
  • Åtta vanliga myter om mat

    Du anstränger dig såklart för att vara nyttig och äta rätt, men hur frustrerande är det inte med alla motsägelsefulla bud från höger och vänster? Vi på Go Active listar åtta vanliga myter om mat som du aldrig kommer gå på igen.

    Läs hela inlägget
  • Tips till nybörjaren: Tänk på det här om du ska testa kallbad

    Tillhör du dem som aldrig har förstått dig på folk som vinterbadar? Som har tänkt att kallbadare är dårar som plågar sig ner i en vak mitt i vintern? Det är dags att tänka om.

    Läs hela inlägget
  • Intervju med Siiri Soveri

    I höst kan du följa med till Körunda utanför Stockholm för en energigivande tränings- och yogahelg. Dagarna kommer att fyllas med träning, yoga föreläsningar, bastubad och god mat. Vi har träffat en av coacherna, yogin Siiri Soveri, för att prata mer om varför yoga är för alla och varför du ska följa med till Körunda.

    Läs hela inlägget