Vad gäller under Covid-pandemin? – Go Active Travel

Frågor och svar kring att resa under pandemin

FRÅGOR OCH SVAR OM COVID-19

Här har vi samlat information om regler och resande under Covid-19 pandemin. Vi försöker att hålla informationen uppdaterad, men då ändringar ofta sker med kort varsel är det viktigt att kontrollera aktuell information (via respektive lands officiella kanaler). EU's sida Reopen är en bra källa för uppdaterad myndighetsinformation med länkar vidare till respektive land. UD's app Resklar är också en bra informationskälla.

Uppdaterad 2021-12-13

Vaccination krävs på våra resor

Alla ska kunna känna sig trygga på en resa med Go Active Travel. Därför kräver vi att du har ett giltigt Covidbevis, som visar att du är fullvaccinerad, när du reser med oss (gäller för avresor fr o m 22-02-01). Detta intygar du i bokningen.

Detta kräver vi både för att förebygga smittspridning, men också för att stora delar av våra researrangemang inte går att genomföra utan giltigt Covidbevis. Det krävs vid inresa till de flesta länder, på flygplan, bussar och ibland även på restauranger, muséer etc. Det räcker inte med negativt testresultat eftersom detta har kort giltighet och det kan vara svårt att förnya testet på plats.

Kravet gäller både våra gäster och våra färdledare.

Informera dig

I avreseinformationen (mailas ut ca 7-10 dagar innan avresa) återger vi de viktigaste bestämmelserna men kan inte ta ansvar för myndighetsinformation och ändringar som skett precis innan avresa. Det är därför viktigt att du själv kontrollerar vad som gäller för ditt resmål kort före avresa, t.ex. genom källorna ovan (Re-open och UD).

Kom ihåg att ta med på resan

  • Pass, biljetter och EU-sjukförsäkringskortet (beställs från www.forsakringskassan.se) som vanligt
  • Covidbeviset för resa inom EU. OBS detta kan krävas även väl på resmålet för att komma in på restauranger, transportmedel mm. Vi rekommenderar därför att du tar med det i mobilen, och om du önskar även i utskrivet format.
  • PLF (Passenger Locator Form, ibland kallad hälsodeklaration) om resmålet kräver det (se nedan)
  • Munskydd, vilket i många länder krävs på allmän plats inomhus (flyg, bussar, butiker osv)
  • Handsprit

PLF - Passenger Locator Form (digitalt inreseformulär/hälsodeklaration)

Flera länder kräver, utöver Covidbevis, ett formulär som gör att du kan spåras om du eller någon du rest med blir sjuk. Den kallas ibland hälsodeklaration, och fylls i via en länk (som ni får med er avreseinformation, ifall det krävs för ert resmål). Sittplatsnummer på flyget krävs i de flesta fall. Har du inte fått seating tilldelad i din biljett, får du först checka in online och sedan fylla i formuläret. Detta sker dagen före avresa, när incheckningen online är öppen. Alla uppgifter du behöver finns i din bokning.

Var på flygplatsen i god tid

På grund av kontroller av Covidbevis och digitala inreseformulär kan det nu ta längre tid än normalt på flygplatserna. Vi rekommenderar därför att ni är på flygplatsen minst två och en halv timme före avresa.

Hur skaffar jag Covidbevis?

Covidbeviset ger en QR-kod som man bär med sig, antingen i telefonen eller på papper. Intyget finns på  covidbevis.se, där du loggar in med e-legitimation. Covidbeviset är gratis att ladda ner. Observera att giltigheten på Covidbeviset är begränsat, så kolla att det ni laddat ner gäller över hela resperioden.

Vilka restriktioner gäller på resmålet?

Överenskommelsen i EU bygger på att fri rörlighet återinförs från den 1 juli 2021 och att medlemsländerna inte ska införa några egna restriktioner. Det finns dock möjlighet för enskilda länder att agera om smittspridningen skulle öka kraftigt. Kontrollera därför alltid exakt vad som gäller för ditt resmål kort före avresa.

Är det tryggt att resa?

Vi gör inga egna bedömningar utan litar till kompetenta myndigheter i Sverige och på resmålet.
Man har en god uppfattning om hur spridningen begränsas och risken anses vara låg om man följer rekommendationerna om social distans, handhygien och munskydd.

Om situationen av svenska myndigheter bedöms som osäker på ett resmål kommer UD att avråda från icke nödvändiga resor dit och vi som arrangör ställer då in resan.

Vågar jag boka en resa?

Go Active Travel följer alltid UD’s rekommendationer, och genomför inga resor till länder eller områden dit reseavrådan finns. Ställs en resa in får du full återbetalning eller erbjudande om ombokning.

Kommer min resa att genomföras?

Om det 14 dagar före avresa finns en avrådan från UD för aktuellt resmål ställer vi in resan och du får full återbetalning. Skulle det bli aktuellt kommer vi att kontakta dig som resenär.
Om ingen avrådan finns genomförs resan som planerat och normala resevillkor gäller.

Vad gäller om jag vill avboka?

Vi bokar av din resa och ger full återbetalning om avrådan från UD gäller. Skulle detta inträffa kommer vi att kontakta alla berörda resenärer, du behöver inte göra något själv.

Tidigare än 14 dagar före avresa och i alla andra fall gäller ordinarie resevillkor vid avbokning.

Kan jag flytta fram min resa?

Vi försöker vara flexibla och kan i vissa lägen erbjuda ombokning till valfri annan resa ur vårt program. Det är dock inte alltid möjligt. Kontakta oss för svar om just din bokning.

Kan jag avboka en resa som redan bokats om?

Om du valt att flytta fram en resa som senare ställs in, omfattas du inte av möjligheten till fri avbokning. Detta beror på att situationen hela tiden förändras och varje bokning bedöms i förhållande till när resan går.

Måste jag slutbetala en resa som snart går?

Betalning av din resa ska göras enligt resevillkoren så länge resan inte är inställd av oss. 
Ställer vi (Go Active Travel) in resan har du alltid rätt till full återbetalning. Go Active Travel har också ställt resegaranti till Kammarkollegiet för att du alltid ska kunna få igen dina pengar även om vi som arrangör skulle hamna på obestånd.

Vad gäller om jag blir sjuk, tillhör en riskgrupp eller inte får Covidbeviset?

Individuella orsaker till att inte resa gäller inte som grund till fri avbokning. Detta kan vara sjukdom, oro, tillhörande en riskgrupp eller att du blir nekad inresa eftersom du inte uppfyller kraven resmålet ställer.
Blir du själv sjuk innan resan är det från din avbeställningsförsäkring som du begär ersättning. Det är viktigt att man ser till vid bokningstillfället att man har ett giltigt avbeställningsskydd, det går inte att teckna i efterhand. Saknar du avbeställningsförsäkring kan du teckna det via vår samarbetspartner Gouda Reseförsäkringar, läs mer här.

Hur täcker reseförsäkringen under pandemin?

Det är mycket viktigt att du ser över ditt försäkringsskydd. Fråga ditt försäkringsbolag om vad som gäller. T ex så saknar många reseförsäkringar skydd mot kostnader orsakade av att man blir satt i karantän på resmålet och inte kan åka hem som planerat. Vi rekommenderar Gouda Reseförsäkringar som har ett skydd för denna typ av kostnader. Läs mer här

Vad gäller på resmålet?

Information är färskvara och vi sammanfattar det viktigaste i avreseinformationen som går ut per mail ca 7-10 dagar före avresa. Innan dess kan vi inte göra några gissningar. Tänk på att du som resenär själv måste söka korrekt och uppdaterad information direkt från källan fram till avresa, då vi inte kan ansvara för myndighetsinformation. EU's sida Reopen ger en bra överblick.

Generella bestämmelser

Den mest aktuella informationen om exakt vad som gäller för varje land hittar du på EU's sida Reopen. Lokala bestämmelser varierar, men räkna med följande allmänna regler ​:
Social distans med 1-2 meters avstånd mellan människor (gäller ej samboende).
Munskydd på allmän plats inomhus, och på vissa platser utomhus om avstånd inte kan garanteras. Vandring och cykling sker alltid utan munskydd.
Handdesinficering erbjuds vid alla ingångar.
I vissa entréer mäter man kroppstemperaturen (mot pannan och utan kontakt).
Separata in- och utgångar där det är möjligt.​​

På flygplatsen

Avstånd och munskydd.

På flyget

Munskydd.
Högre standard på desinficering mellan flygningarna.
Flygbolagen lämnar inte mittplatserna tomma då det innebär en alltför hög kostnad. 
Räkna med ändringar av flygrutten och -tider eftersom flygbolagen hela tiden justerar sin trafikplanering för att möta efterfrågan.

På bussen

Avstånd och munskydd.
Platser som ska lämnas tomma märks ut.
Separata in- och utgångar där det är möjligt.
Transferbussen städas extra noga.

På hotellet

Avstånd och munskydd i allmänna utrymmen.
Handdesinficering erbjuds ofta i entrén.
Ytor, hissknappar, dörrhandtag mm desinficeras löpande.
Plexiglasskärmar på receptionsdisken.
En person åt gången i hissen, eller flera om man är samboende.
Rummen desinficeras och vädras inför varje ankomst. Inte ens personalen äger tillträde efter det.
Även luftkonditioneringsfiltren rengörs regelbundet.
Du kan alltid avböja städning under vistelsen om du inte vill att någon ska komma in.

I restaurangen

Munskydd behövs inte när du sitter till bords, utan bara när du rör dig i restaurangen.
Större avstånd mellan borden.
I många fall ersätts buffé med bordsservering.

I butiker

Avstånd och munskydd.
Handdesinficering erbjuds ofta vid ingången.

På stranden, i havet och i poolen

Samma avstånd som på land. Munskydd behövs ej.
Mer plats mellan stolar och parasoll.

Under vandring och cykling

Håll ett par meters avstånd. Inget munskydd krävs när vi är ute i naturen.

Har du fler frågor?

Kontakta oss: info@goactivetravel.se eller 0771-14 30 30.