Hemmaträning med hopprep | Go Active Travel

Resebloggen

  • Hemmaträning med hopprep

    Att hoppa hopprep kan vara världens mest underskattade träningsform och är en perfekt sysselsättning i isoleringstider. Det kostar nästan ingenting, tar liten plats, kan göras både inne och ute och går att variera genom att hoppa baklänges, i kors, snabbt, långsamt, på ett ben, i takt till musik, i intervaller etc.

    Hur påverkar det kroppen då? Hopprep är en högintensiv och effektiv träningsform som gör dig smidig, explosiv och förbättrar din kondition och koordinationsförmåga. Du tränar nästan alla muskler i hela kroppen samtidigt och ökar dessutom bentätheten eftersom skelettet får nyttig belastning i stötarna.

    Egentligen är det inte svårare än att plocka fram ett rep och börja veva. Men om du vill se hopprepet som en återkommande träningsform kan det vara bra att tänka lite kort på tekniken.

    ·         Hoppa inte högre än några centimeter.

    ·         Håll armbågarna nära kroppen och veva repet med små cirkulerande rörelser

    ·         Låt handflatorna peka uppåt

    ·         Var noga med att ha en kortvarig kontakt i marken och kör snabba hopp.

    ·         Landa mjukt, böj i knäna och skjut ifrån igen så snabbt, men så mjukt som möjligt.

    ·         Vid varje hopp är det viktigt att aktivera bålen eftersom mycket av kraften kommer just därifrån.

    Det sägs att tio minuters hopprep motsvarar trettio minuters löpning. Förbränningen är däremot alltid individuell eftersom den beror på faktorer som exempelvis kön och vikt. Du kan hoppa hopprep som uppvärmning eller som konditions- och pulsträning.

    Är du lite odisciplinerad och vill ha en struktur att förhålla dig till för högintensivitetsträning, så ladda ner en Tabata timer. Tabata är 20 sekunders maxansträngning som följs av 10 sekunders vila. Detta repeteras 8 gånger, vilket blir totalt 4 minuter.

    Sätt igång och hoppa nu!

  • Tyrolen i mitt hjärta – Om Ischgl som vandringsdestination

    I sommar kan du följa med oss på Go Active på en oförglömlig vandringsresa till Ischgl. I bloggen berättar vår färdledare Wendela om varför just detta resmål är hennes favorit.

    Läs hela inlägget
  • Kuperad och naturskön vandring i dramatiska Cornwall

    I grönskande Cornwall är du en hårsmån från svallande hav och pudermjuka stränder samtidigt som du står mitt i landsbygdsidyllen. Naturen är perfekt för vandring, vilket fler och fler upptäcker. Go Acitve Travels Eva Flygh har varit ett flertal gånger i Cornwall och berättar om dess skönhet, om resans innehåll och om varför hon älskar att vandra i området.

    Läs hela inlägget
  • Fem skäl att skaffa en träningskompis

    Vill du komma igång med träningen på allvar under 2022 kan du glömma mottot ”Ensam är stark”. Här listar vi på Go Active fem goda skäl att genast skaffa en träningskompis.

    Läs hela inlägget
  • Tolv saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022

    Nu bestämmer vi oss. 2022 är året då vi tar tag i oss själva och vårt välbefinnande. Sagt och gjort. Här kommer tolv vetenskapligt bevisade saker du kan göra för att få ett lyckligare 2022.

    Läs hela inlägget
  • Så lyckas du med vinterlöpningen

    Vintern är här med snö, kyla och kompakt mörker. Det gör att det kan ta emot rejält att ge sig ut och springa. Men om du bara lyckas hålla fast vid dina träningsrutiner och anpassa träningen, kläderna och löpstilen lite, så kan vinterns löprundor faktiskt bli fina upplevelser som ger värdefull energi under den långa och deppiga årstiden Här kommer några tips att tänka på för att du ändå ska klara av att ge dig ut i mörkret:

    Läs hela inlägget